tirsdag 20. september 2022

2022-09-20 Bordeaux

Bordeaux er en fantastisk by! Anbefales på det sterkeste... men uten sykkel! ;-) For her har det vært en dramatisk økning av myke trafikanter, i alle fasonger og alle størrelser (ikke de OPPÅ, altså, men selve kjøredoningen!) Tusenvis av bysykler, sparkesykler (med og uten motor), rullebrett, folk som springer i hytt og vær.. på rødt lys, på gult lys... og av og til på grønt! Glad jeg ikke er bilist i denne byen, for her var det hårfine marginer... før det hadde blitt alvorlige ulykker... PUH!!

Men jeg kom meg helskinnet gjennom dagen  i dag... (i motsetning til gårdsdagen!)

Hadde en god frokost på hotellet, før jeg tok sykkelen fatt, for å finne dette Røde Kors-huset. Hadde jo tenkt å være "barmhjertig samaritan" i dag! Sykkelen er mye verdt, den, selv om det er gammel. Den har tjent meg flittig i mange år, og er godt vedlikeholdt. Så jeg tenkte at dette må være en fin ting å gi bort. Hjemme bruker jeg omtrent bare el-sykkelen nå. 

Men jeg ringte og ringte på dørklokka.... ingen svarte. Ringte et telefonnummer på nettet... uten resultat, det også. Heldigvis hadde jeg fått enn adresse til katolske Caritas av mannen i resepsjonen på hotellet. Så da syklet jeg dit! Same procedure... uten resultat! Ringte og ringte, men ingen respons, selv om det sto på nettet at det skulle være åpent. Jaja, de skulle bare visst hva de gikk glipp av! ;-) Litt slukøret tenkte jeg: Jeg har bestilt tog til Montpellier i morgen... uten sykkel. Hva gjør jeg nå? 

Så kom jeg på noe lurt! (?) Jeg gir sykkelen til dem i "Pierre qui roule", som "hjalp meg i nøden i 2017"! Som tenkt, så gjort..Jeg kunne jo veien, for der var jeg i går! Og i dag var innehaveren der også, og han hadde jeg på bildene mine fra 2017! Det ble et hjertelig gjensyn, og en lang, koselig prat! Han ble helt overveldet over tilbudet, men takket og bukket... og ga meg en klem! Og jeg gikk blid og fornøyd derfra... mange kilo lettere (til sinns! ;-)

Så lett til sinns at jeg tok en tur innom 2 av katedralene i nærheten, Basilique Saint-Michel og Église Sainte-Croix de Bordeaux. Disse katedralene tar nesten pusten fra meg.. hvordan de klarte å lage disse buene og detaljene for mange hundre år siden er bare helt imponerende! De som kjenner meg, vet at jeg har forkjærlighet for glassmalerier... og de var det mange av i disse 2 katedralene! En stor opplevelse!

Men det var laaangt å gå hjem igjen! Har nok slått den høyre foten i fallet i går, for den gjorde vondt, og jeg var kjempeglad for å komme på rommet, og flate ut på senga!

I kveld har jeg vært en snartur på "Le Fortado", en restaurant like i nærheten. Nydelig mat, og en så mild kveld at jeg satt ute og spiste! Nydelig avslutning på en travel, men fin dag i nydelige Bordeaux!

Nå har jeg "pakket om"! Sykkelveskene og alt sykkelutstyret er pakket i "sykkelpølsa", og de andre tingene fikk plass i den sammenleggbare bagen jeg har med! Det blir nok atskillig enklere med togtur, uten sykkel! 😊 Men litt vemodig er det nå, likevel.... Trøster meg med at plan B kan bli like utbytterik som den opprinnelige, plan A. Satser på det, i alle fall!

Nå er det på tide å flate ut her på rom 212. Toget går ikke før i totida, så jeg får litt tid til å kose meg i denne fine byen noen timer til!

Ompakking, og (nesten!) klar for neste etappe!

Église Sainte-Croix de Bordeaux. 

Basilique Saint-Michel


Ingen orgelmusikk å høre, men du verden for et prakteksemplar!





"Pont de Pierre", imponerende byggverk! Den første av broene over Garonne. Innviet i 1882
Men jeg ville ikke badet i denne elva! ;-)

"Porte de Bourgogne"

Måtte ta med et par bilder av veiarbeidene, i dag, òg!😱


Og her er jeg hos "Pierrequiroule"!
Den gode og hjelpsomme sjefen i midten, og og den blide og hyggelige hjelperes hans!

Franskmenns herlige sans for humor! 
(Dette er reklame for butikken til venstre.. "Petit bonheur d'Argent")

Så var det denne spennende blandingen av gammelt og nytt! 

Og et moderne fakultet i et gammelt, ærverdig bygg! 
"Faculté de médecine et de pharmacie"

"Gare de Bordeaux-Saint-Jean" i kveldssol. 
Dit drar jeg i morgen, for den videre ferden mot øst!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar