lørdag 10. september 2022

2022-09-10 Dourdan- Orleans

Ja, dette blir uten tvil siste langturen min! Kjenner at jeg ikke er noen ungdom lenger, for  selv om "ånden er villig, er kjødet er skrøpelig!"😂... fritt etter Matteus 26:41! Men jeg har det fint, tross diverse viderverdigheter! Tenkte at det ville gå fint med en langtur på sykkel, for det rare er at det går mye bedre å sykle enn å gå. Men disse første dagene har bydd på diverse utfordringer med akkurat det. Det har vært veiarbeid, stengte veier og sykkeltrasé gjennom store skoger, slik at jeg har måttet gå med sykkelen lange strekninger av gangen. Det liker slett ikke ryggen min!

Men i dag har jeg jammen kommet meg til Orleans! Det ble 80 km. Ikke at det er så langt, men først var det en skog som skulle forseres... Og du ser på bildet hvordan veien var DER! 😱 Fikk heldigvis et koselig stopp midt inne i den skogen, for plutselig åpenbarte det seg et kloster mellom trærne! Det viste seg å være "Notre-Dame de l'Ouye abbey". Og ut derfra kom det en liten flokk med kjekke, unge menn, som skulle ut og plante grønnsaker! En av dem så det norske flagget mitt, og spurte om jeg var norsk.. Så ble det en hyggelig prat om Norge og nordmenn! Han hadde vært på tur langs Vestlandet, og husket Stavanger! Ser på internett hva dette stedet har som formål: "Sa mission première est d'aider les "jeunes" à faire la découverte de leur vie intérieure". Ingen dårlig agenda, det!

Men jeg måtte jo videre, ... det var langt til Orleans! Kom meg etterhvert ut på D 838 til Angerville, og videre sørover. I dag savnet jeg virkelig el-sykkelen min! Maken til motvind😱  Forresten, hvis jeg må velge mellom skogstier og motvind, er jeg (i alle fall nå!) sikker på hva jeg velger... det siste! Men måtte stå og sykle flere kilometer... Så det er ikke så rart at kroppen sier fra i kveld! Derfor har jeg for sikkerhets skyld booket 2 netter her i Orleans, og satser på at jeg er fit for fight igjen på mandag!

I kveld har jeg spist en herlig middag på kinesisk restaurant. Måtte finne noe i nærheten av hotellet, og det var et godt valg! Men godt å komme tilbake til hotellrommet, uten tvil!

Og i morgen er det søndag! Får se om jeg kommer meg av gårde til en messe i katedralen her borte. Jeg elsker jo orgelmusikk, og så er det fint å sitte og høre på, selv om jeg ikke skjønner mer enn halvparten!

Får se hva dagen bringer.. er i alle fall glad for å ha denne muligheten til å være i Frankrike. Jeg koser meg i en haug!! Ps. Hadde nok med å komme meg fram til Orleans i dag, så det ble ikke så mange bilder... (men jeg har dem i hodet mitt! ;-)

Her har jeg nettopp passert klosteret "in the middle of nowhere"!

Og dette var dagens versjon (eller mosjon!) av "vandring i skogen.. med sykkel og oppakning"!

Glad når jeg endelig kom meg ut på D 838!


Pussig navn på byen her! ;-)


Endelig framme i Orleans! Passerer den flotte inngangen til jernbanestasjonen...

...og Église Saint Paterne d'Orleans

Egen parkering for sykkelen på hotellet!

Satser på at den står der i morgen, også! 

... Men nå gleder jeg meg til å hvile ryggen... en hel natt! :-)


3 kommentarer:

  1. God søndag,Anne Karin! Eventyrreise,intet mindre🤗 Leser høyt for Johs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at dere følger med!😘 Med dette blir visst mer spennende enn planlagt...ryggen krangler veldig, etter alle km med gåing i "skog og by"!😱
      Har en hviledag her i Orleans, og satser på at det hjelper, til videre ferd i morgen! Klem fra meg!😘

      Slett
  2. Så kjekt å lese om din sykkelreise🚴🏿‍♀️

    SvarSlett