torsdag 22. september 2022

2022-09-22 Montpellier

Jeg holder fast ved at Bordeaux er en flott og spennende by, men jammen stiller Montpellier i samme divisjon! Arkitektene har fått boltre seg i alle stilarter, men den klassisk greske preger byen. Ikke å undre seg over at her finner du både Antigone og Odyssevs, og dessuten en rekke bygninger i nyere stil (som jeg ikke vet navnet på!) Arkitekten bak "the Antigone district" heter visst Ricardo Boffil, og disse imponerende bygningene ble reist på 1980-tallet. Har du lyst å vite mer om arkitekturen i denne byen, anbefales å søke på "Architecture in Montpellier. 7 masterpieces not-to-miss-France.fr" (Jeg klarte ikke å kopiere nettadressen direkte..)

Jeg var her i 2 uker i juli 2007, og ble allerede den gang veldig glad i byen. Bakgrunnen til mine 2 uker her den gangen har sin spesielle historie ... og er kanskje noe av årsaken til at jeg er blitt så glad i Frankrike? (Selv om jeg nok tror at min fascinasjon for det franske språket i stor grad skyldes min gode, gamle fransklærer på gymnaset i Arendal på 60-tallet(!) Hun var fryktet av mange elever for sin skarpe tunge, og svært upedagogiske metoder. Men fransk, DET kunne hun! Og jeg lærte masse!!)

Men tilbake til 2007. Jeg fikk en telefon fra rektor ved skolen min, der han fortalte, lettere fortvilet at fransklæreren plutselig hadde sagt opp.... Skolen måtte tilby faget som elevene hadde blitt lovet, men nå sto vi uten lærer... Jeg var det eneste i kollegiet som hadde litt peiling på språket, påsto han. "OK, svarte jeg. 8. klasse kan jeg nok ta, men da må jeg få et kurs før skolestart!" Denne rektoren var både utradisjonell og oppfinnsom. JEG fant et kurs for lærere i Montpellier, HAN fikset penger fra ett eller annet fond! Og vips, var jeg på skole.... i Montpellier! Og jammen lærte jeg mye, både om fransk språk, men ikke minst om fransk kultur! 2 fantastiske uker, der jeg bodde privat hos et kjempehyggelig vertskap (som hadde fått beskjed om at det bare skulle snakkes fransk!). De tok meg med både på konserter, på besøk hos venner, og sørget for at oppholdet ble uforglemmelig. Må ta med et par bilder derfra også.

I tillegg til å ha "mimret rundt" i byen i dag, måtte jeg en tur til flyplassen også. Her fikk jeg ordnet med leiebil, og den skal hentes i morgen formiddag! Da bærer det videre sørvestover. Skal besøke 2 gode venner i Pézenas et par dager. Det er 2 skjønne mennesker som jeg møtte på pilegrimsturen, sammen med Marte og Elisabeth.. i 2014! Har vært innom og besøkt dem hver gang jeg har vært her sør. Gleder meg til å møte dem, selv om det er ganske slitsomt... for de snakker bare fransk!😱

Så nå skal jeg la hodet hvile, og satse på en god natts søvn... før neste økt... med leiebil! Spennende, det også! Satser på at Google Maps hjelper meg på veien! 🙏😏

Karusellen på "Place de la Comédie" står her i 2022 ...

... men det gjorde den i 2007 også! Da fikk jeg koselig besøk av Victoria..
... pappa Jan-Helge, og mamma Ingvild!

Samme motiv .... i 2007, 
som i 2022!

Noen glimt fra kurset i 2007. Her noen av medstudentene... 
tror disse var fra Spania og Sveits.

Ikke verst å ha en slik veranda.. på franskkurs! ;-)

De koselige vertene mine, den gang for 15 år siden!

Og  "Place de la Comedie" er den samme som før!

På vei til flyplassen for å ordne med leiebil!

"Gatekunst"! Fantastisk hvordan de klarer å "lure oss" med slik malerkunst!

Gammelt...

...nytt....
.. og elegant!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar