tirsdag 13. september 2022

2022-09-13 Beaugency- Blois

En god natt på hotell "Le relais des Templiers" i Beaugency, og attpåtil en skikkelig god frokost! Sjekket ut i 10-tida, og ved sykkelen min sto det også 2 hyggelige nederlendere med motorsykkelen sin! Vi fikk en trivelig prat... på fransk! Så bar det av gårde, langs La Loire i et nydelig vær. Litt i varmeste laget, riktignok (det sto 35 grader på gradestokken ved apoteket!) Men det var delvis overskyet hele dagen, og jeg hadde rikelig med vann med meg, så heller dette, enn motvind! 😉 Hadde stoppet for å drikke litt, da det kom 2 syklende. forbi. .. han med tilhenger med campingutstyr. hun med elsykkel. De stoppet, og jammen fikk jeg meg en koselig prat, i dag, også... med Brigitte og Laurent. Koselige, disse franskmennene... bare se bildet!

Turen gikk i dag, som i går langs La Loire, så det er mer eller mindre flatt, hele veien. Stopper rett som det er, for vakkert er det! Det er satt opp benker langs hele ruta, så ingen problem for sliten rygg å få satt seg ned. I dag kom jeg til og med over et skikkelig miljøvennlig toalett også! Bare se!

Kom fram til Blois tidlig ettermiddag, så jeg satte meg på en kafé i sentrum og spiste en "croque monsieur", mens jeg prøvde å finne ut hvor jeg skulle overnatte. Bruker "Booking.com"  når jeg er på reise slik "på måfå", for det er vanskelig å beregne akkurat hvor langt jeg kommer hver dag. Da finner jeg (nesten!) alltid noe i nærheten. Jeg vet jo at du, Ane (barnebarn, som har jobbet i bransjen) ikke er særlig begeistret for konseptet. Det tar mye av fortjenesten til hotellet.. Så jeg lover å ikke bruke det der hjemme! 😉 Men på denne måten fant jeg altså et rimelig alternativ, 5-6 kilometer opp fra sentrum... med frokost (og egen sykkelparkering utenfor!) "First Inn Hotel" heter det. Gjett om det var herlig med en iskald dusj da jeg installert meg på rom 109!  

Men jeg hadde jo bare spist en "croque monsieur" i dag, så i kveld ville jeg spandere en god middag. Da passet det jo godt at det fantes en skikkelig biffrestaurant bare noen meter herfra! Masse folk, men proff og veldig hyggelig betjening! De som kjenner meg vet at jeg er veldig glad i en god biff, og i kveld ble det en skikkelig entrecôte på denne luksusturisten! 

Oppsummering av denne tirsdagen: En nydelig dag (men litt for varmt!),  ideell trasé langs la Loire med flere drikkestopp underveis, hyggelig prat med franskmenn både her og der, og en god middag til slutt. 

PS. Jeg nevner ikke ryggen.... i dag!😶

Før avreise,  i garasjen!

Avskjed med "Le Pont de Beaugency"... for siste gang?


Det er ikke bare "Don" som flyter stille! 😉

Vet ikke om du ser dem? Men i dag fikk jeg litt høstfølelse.... grågåsa på vei sørover. 
Får si med Kari Bremnes: "Æ e mest glad i når grågåsa kjæm!"🎶

Atomkraftverk.. ingen aktivitet her, ser det ut til... 

Stadig treffer jeg koselige, og interessante franskmenn på turen. 
I dag var det Laurent og Brigitte. :-)

Ikke særlig krevende å sykle her!

Og jammen har de satt opp et "KapiEco" langs ruta!


Nærmer meg Blois.. "Pont Jaques-Gabriel" i det fjerne

En morsom trapp i Blois! ... men jeg syklet RUNDT! 

Og her er sykkelparkeringen min for i natt... Med egen nøkkel, til og med!

Et solid punktum for en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar