torsdag 22. september 2022

2022-09-21 Bordeaux- Montpellier

Så var jeg i gang med fase 2 av mitt franske eventyr, høsten 2022!

God frokost på hotellet, og der hadde jeg et koselig møte med ei lita jente på 4-5 år! 😘 Hun smilte så fint til meg, mens hun satt med mammaen og pappaen sin ved frokosten. Jeg har alltid noen små "suvenirer" med meg i sekken, og jeg fant fram en blyant med norske flagg på, som jeg ga henne. Fortalte henne at jeg var fra det landet som hadde et slikt flagg. Du skulle sett det smilet jeg fikk tilbake! "It made my day"!👍 

Etter frokosten tok jeg en tur til stasjonen for å orientere meg litt om "hvor og hvordan" jeg skulle finne riktig perrong og vogn på dette toget. Denne dama tar ingen sjanser, må vite!😏  Toget skulle ikke gå før 14.28, så jeg hadde god tid til å skrive mailer til mine franske venner om endringene jeg må gjøre (og som får konsekvens for dem, også...). God tid? Den gikk fort, den tida... så plutselig var klokka over to! Gjett om det var en som fikk fart på seg... og som var veldig glad hun ikke hadde en sykkel å dra på, i tillegg! Jeg rakk å tråkle meg til spor 11, og fant plass nr 25 i vogn 02. Utrolig mye folk, så det var fint å ha plass i en vogn med rolige, godt voksne mennesker. (Bortsett fra han, litt spesielle, som så film på PC'en sin, og lo så høyt at alle i kupéen måtte le sammen med han!)

Tida gikk fort, og jeg fikk gjort ferdig det jeg "måtte springe fra", for å rekke toget! Morsomt å sitte og betrakte et landskap som jeg kjenner fra flere turer her nede. Passerte Langon, der jeg syklet i 2017. Og  Carcassonne og Narbonne, der jeg var opptil flere ganger i 2016, og i 2018 og 2019. ("Tittgjengde", sier de i Stavanger om en som er ofte et sted. Tror det passer på meg, også!)

Og mellom byene lå vinmarkene på rekke og rad. Men disse måtte nok ha hatt kunstig vanning, for du verden, så tørt det må ha vært her, i lang tid! Det var brunsvidde marker, så langt øyet kunne se..  (De kunne jo fått litt av regnet vi hadde i Stavanger i sommer!😉)

Kom fram til Montpellier i sjutida, og der var det en (jeg kjenner godt! ;-) som hadde gjort en kjempetabbe! Jeg bestilte hotell før jeg dro fra Bordeaux, men oppdaget for seint at det var 2 hoteller med samme navn, "Appart'City Confort Montpellier".... men med veldig forskjellige adresser! Jeg trodde jeg hadde bestilt hotell rett ved jernbanestasjonen, men det viste seg å være 5 kilometer unna! OK, når en gjør en tabbe, så får en ta konsekvensen.... og konsekvensen ble en taxi!

Et supert rom, god seng, rolige omgivelser, men ingen tur til sentrum ... i kveld! Skitt au!

Nå skal jeg legge meg, og i morgen er det bil som står på tapetet! Spennende, det også!

ps. Bildene i dag er ikke av de mest spennende i dag, men du ser i alle fall litt av hvor tørt det har vært i sommer!

Avskjed med Bordeaux for denne gang!

Canal du Midi, ved Carcassonne.

Vinmarker ved Castelnaudary

Og brunsvidde marker sør for Trèbes

Måtte ha med et bilde fra mitt "hjemsted" høsten 2016... Sète!

Og her er solnedgangen fra hotellrommet mitt i kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar