mandag 12. september 2022

2022-09-12 Orléans- Beaugency


Så var plutselig en uke av høstens eventyr til ende...Tida fyker, selv om jeg ikke gjør det skapte grann!!😜 Gjett om jeg er takknemlig for alt jeg får oppleve! 

Selv om det går saktere mot målet, er det nok bra for ryggen min at jeg tar kortere etapper, i alle fall for en stund... Så i dag har jeg virkelig kost meg! 40 km får være passe langt, og når været i tillegg var helt perfekt, kunne jeg ikke hatt det bedre! 20-25 grader i lufta, sol.. og nesten ikke vind (hurra!!!), og en trasé som store deler av veien gikk langs la Loire. Og med asfalt!! Hadde god tid, og brukte dagen til fulle, både til å ta bilder, til å se på alle som syklet samme vei.. og motsatt. Dette er virkelig en populær sykkelrute! 

Og sannelig møtte jeg ikke noen hyggelige franskmenn  i dag òg... på sykkel! Vi sto der og pratet minst en time. Helt topp på alle måter! Pensjonister, de også. 2 damer fra Bretagne, og et ektepar fra Fronton (nord for Toulouse). Fikk adressen deres, og ble invitert til å overnatte på vei tilbake! Skal ikke se bort fra at det blir et stopp der... Dette er fordelen ved å sykle alene, Du kommer i kontakt med så mange hyggelige folk overalt! 

Etter restaurantbesøket i kveld kom jeg i prat med en dame som spurte om jeg visste om et bakeri. (de skulle dit i morgen tidlig).. Og jeg var jo innom et i ettermiddag.. hadde til og med tatt bilde av det! Etter at vi hadde snakket en god stund, oppdaget vi at HUN var tysk, og JEG var norsk! Men det er rart med dette språket... fransken sto "i veien for" tysken min! (og hun kunne selvsagt ikke norsk). Jeg husket bare annethvert tyske ord, så da ble det fransk på oss begge! Morsom erfaring!

Jeg gikk litt på måfå ut for å spise denne middagen, og havnet nede ved La Loire, like ved den gamle, ærverdige "Le pont de Beaugency" (en av de mange, svært gamle broene i Frankrike. Opprinnelsen er fra 1300-tallet!) Jeg hadde bestemt meg for at jeg ville unngå pizza i kveld (for det har jeg spist minst 3 ganger til nå!), derfor gikk jeg forbi restauranten som reklamerte med "Pizzeria". Men ble stående og betrakte den, og syntes det var noe kjent... Slo opp i fotoarkivet mitt, og sannelig... der var jeg jo for 5 år siden! Da var jeg på vei sørover til Saint-Jean-Pied-de-Port. Husket plutselig at de slett ikke bare hadde pizza! I en så nydelig kveld kan en jo ikke sitte inne og spise, så da passet dette stedet perfekt! Jeg fikk min "salade de Chèvre chaud", og nøt både den og en Kronenbourg.. før jeg spaserte tilbake til "Le Relais des Templiers". Nå gleder jeg meg til en god seng... skal bli godt å hvile en skrøpelig rygg! 

Og i morgen venter nye opplevelser (og kanskje noen utfordringer?😉) Da er målet Blois... sånn cirka 40 kilometer, det også. Så jeg tror nok ikke jeg blir så veldig mye sprekere av denne turen.... men skitt, au!

"Enno ein gong fekk eg La Loire å sjå!" 😄

 "Pont de l'Europe"...bygd ved årtusenskiftet. Franskmennene kan dette med arkitektur!
Egen sykkel- og gangvei, selvfølgelig!

Herlig å sykle i dag!
Men glad jeg stoppet, akkurat her! For det gjorde disse fine folka, også!

"Sykla vidare!"🎶

"A room with a view!" Fra hotellrommet mitt... i kveld!

"Le pont de Beaugency" 

Her spiste jeg i kveld. 
Nydelig mat, herlig temperatur... 
og litt mimring fra for temmelig nøyaktig 5 år siden. (Se under)

Dette bildet er tatt på samme sted, den 4/9- 2017 😊


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar