søndag 18. september 2022

2022-09-17 Antran- Poitiers

Det ble en "både-og- natt" hos de hygglige vertene mine. At jeg ikke sov noe særlig, skyldtes i alle fall ikke dem.. eller senga!

Etter en god frokost, og hyggelig prat, satte jeg meg på sykkelen i 1/2 10-tida. I dag er det først gang jeg kjente et aldri så lite kjølig drag i lufta... men det endret seg straks sola kom litt høyere på himmelen.

Har vært gjennom en skog, i dag, og! 😱 Men så at jeg hadde tid til å ta den "snarveien", så jeg lot det stå til. Og, selv om det ble en del gåing, vatr det en fin tur! Rødstrupen sang om kapp med skogdua, og det var lett å gå. Ser du bildene derfra, skjønner du fort at Frankrike ikke bare er Paris!😉

Jeg skulle bare 45 km i dag, så jeg tok med god tid.. både til en lunsjstopp på veien, og mange stopp for å ta bilder. Lunsjen ble inntatt på en lokal "Tabac", med restaurant på "bakrommet". Jeg ville helst hatt en omelett, eller noe annet lett, med du vet... franskmennene spiser skikkelig middag til lunsj! Så da ble det en kjøttgryte, som smakte fortreffelig! Fikk meg forresten en morsom opplevelse, der også! Det satt en hel gjeng rundt nabobordet, og alle hadde sykkelklær. Så jeg skjønte det måtte være en sykkelklubb eller noe lignende. Men det var litt spesielt at det var så stor aldersspredning på dem. Den eldste var vel på min alder, og den yngste 12-13 år. De fleste var vel i 50-årene. Da jeg skulle til å gå, kom det en eldre dame (hun kunne vel være i begynnelsen av 70-åra) bort til meg, for å prate. Hun hadde sett hjelmen og sykkelveske mi. ;-) Vi fikk en hyggelig prat, og hun fortalte at dette var en sykkelklubb fra en naboby,. De  hadde fellestur /treningstur hver lørdag... med innlagt lunsj. Hun hadde aldri vært i Norge, men visst mye om landet likevel. Hun hadde sett mye fra Norge på TV, sa hun! Ønsket meg god tur videre, og sannelig klappet ikke hele gjengen da jeg gikk! (Tror ikke det var fordi jeg gikk, altså! ;-)

Problemet med å la fotoapparatet bli igjen hjemme, merket jeg til fulle i dag! iPhonen brukes jo som kart (og kompass!), OG fotoapparat. Det vises igjen på batteriet! Måtte innom en liten bar, for å få ladet midtveis, selv om jeg har med meg enn liten batteribank i veska (solcelledrevet!)

Kom fram til Poitiers i femtida, og hadde bestilt hotell oppe i "gamlebyen". Den siste (bratte!) bakken opp dit var VELDIG tung! 😅 Derfor var det ekstra herlig å få plassert sykkelen i "bagasjerommet" på hotellet, ta med seg sykkelveskene til rom 205, legge seg en halvtime strak ut på senga.... og så ta en herlig dusj! 

I kveld gikk jeg 10 minutter fra hotellet, og fant et utmerket sted å spise litt, "Le café du theatre". Gjett hva det ble? Galette fromages! Ensidig i matveien? Skitt au.... når det bare er godt!😉

Nå er jeg tilbake på hotellet (som du skjønner! ;-) og gleder meg både til en god natts søvn, og en "fridag" i morgen! Været er fortsatt like mildt og deilig, og i dag var vinden litt med meg også,... for én gangs skyld! Så da sier jeg: takk for i dag! 😴

Avreise fra et hyggelig opphold hos Sylvie og Robert, 
og klar for en ny, ubrukt dag på sykkelen!

DEN veien skal jeg altså ikke ... i dag!

For jeg skal fortsatt sørover!

"Jeg gikk en tur på stien... 
... og søkte skogens ro!🎶

Ikke lett å komme fram, her! (Men jeg smøg meg under!)

Litt kontrast, dette! Route A10 sørover.

Plutselig havnet jeg midt inne i "en hesteskole"! 
Måtte ha hjelp til å finne veien ut... på veien igjen!

Blivende solsikkeolje! ;-)


Her spiste jeg lunsj, og her traff jeg den hyggelige eldre syklisten jeg pratet med.

Nærmer meg Poitiers. Krysser elva "le Clain".

Fransk arkitektur, altså! 👍 (Ser du speilingen av den gamle bygningen i den moderne? 
Departement de la Vienne.)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar