søndag 11. september 2022

2022-09-11 Orléans

 Å, så godt det var med en hviledag! 👍 Satser på at det hjelper på morgendagens ferd videre sørover! 🙏 

I tillegg har jeg justert dagsetappene ganske betydelig fram til Bordeaux, så får vi se hvordan det går... Er veldig spent, og tar ingen sjanser (forsiktig som jeg er!). Men uansett nyter jeg å være i dette deilige landet,  med alle de hyggelige menneskene. Har truffet opptil flere av dem, i dag også! 

Hadde en god natt i senga på "Odalys City", der jeg attpåtil fikk en hel "leilighet" til disposisjon! Herlig frokost der, før jeg spaserte til nærmeste katedral (som jeg trodde var den store Cathédrale Sainte-Croix d'Orléans!). Men oppdaget ... etter at jeg hadde satt meg... at dette var Èglise Saint-Paterne! Jaja, og jeg som hadde gledet meg sånn til orgelmusikk!😱 (De som kjenner meg, vet at jeg er mer enn vanlig interessert i orgel i store katedraler!) I denne katedralen var organisten på ferie(!) Så her var det bare menneskestemmer å høre! Var skikkelig skuffet i starten, men så tenkte jeg: hvorfor ikke heller nyte det som er HER? Og det gjorde jeg, faktisk. Katedralen var nesten full av folk, og jammen sang de, så det sang i veggene! Her har norske menigheter mye å lære!

Jeg skjønte sånn cirka halvparten av prekenen 😏, men forsto i det minste at det handlet om "den fortapte sønn"! Etter messen hadde jeg en hyggelig prat med et par utenfor kirka. De var svært interessert i å høre hvor jeg kom fra, og hvor jeg skulle. ...Og jeg pratet i vei, som best jeg kunne. Tror de forsto det meste, i alle fall! ;-)

Så var jeg litt turist i byen. Frankrike er jo stappet av spennende (og skremmende!) historie. Og de er flinke til å ta vare på "la patrimoine" ... arven sin. Både bygninger og steder. Jeg var innom "Hotel Groslot" på veien. Et hus fra Neo-renessansen, med et overdådig interiør. Bare se! ;-) Det har huset flere konger, men ble etter revolusjonen gjort om til rådhus! Jeg har alltid litt problem med å ta innover meg det vakre i slike bygg, for jeg tenker jo på hvordan "mannen i gata" hadde det på den tida. De store kontrastene blir nesten for mye av det gode... Men det er i alle fall overdådig... og imponerende!

Fikk meg en tur innom den "ordentlige" katedralen på veien også. Selv om jeg var der for nesten nøyaktig 5 år siden, var det en glede å betrakte den igjen... selv om orgelmusikken manglet, denne gangen!

Etter en runde i sentrum, måtte jeg finne meg noe å spise. Det er alltid en utfordring for meg, for disse franskmennene stenger jo restaurantene sine, akkurat når jeg er sulten!😂 Men heldigvis er noen så smarte at de tenker på oss turister... Og en slik restaurant fant jeg i dag! En aldeles nydelig "Salade italienne" gjorde susen! Og en café allongé til slutt... parfait!!

Etterpå var det godt å slenge seg på senga her i leiligheten(!) Og plutselig er klokka snart leggetid!😱

Gleder meg til en god natts søvn... og er VELDIG spent på hva morgendagen bringer! Målet er i alle fall bare 30 kilometer unna, så jeg krysser både fingre og tær for at det gått bra! På gjensyn i morgen kveld!

PS. Bildene kommer i omvendt rekkefølge i dag...litt kronglete å flytte dem etter opplastingen.

Lurer på hvorfor franskmennene får dette til i alle større byer... 
mens Stavangers politikere aldri klarer å bli enige, verken om trasé eller tidsplan?

Her fikk jeg den nydelige "Salade italienne".. med masse god melon i!

DETTE er "Cathédrale Sainte-Croix", hovedsetet for biskopen i Orléans.

Er like imponert hver gang jeg betrakter de store gotiske buene! 
Arkitektene på 1200-1300-tallet var dyktige, 
men de som bygget dem, var ikke mindre flinke! 

Her er litt av interiøret i "Hôtel Groslot"

En morsomhet (med litt alvor? ;-) utenfor "Hôtel Groslot".. Tror det er et "biehotell" 

En morsomhet til. Legg merke til hva som står øverst til høyre! 


Her er et par bilder fra den føste katedralen jeg besøkte. 
Glassmaleriene var helt ubetalelige.. nesten på høyde med Chartres-katedralen!



Mediateket i Orléans! Spennende arkitektur, overalt i dette landet!

Så var denne dagen slutt. Utsikt fra rommet mitt i kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar