onsdag 14. september 2022

2022-09-14 Blois- Saint-Martin-le-Beau

 Du verden, for en dag! Blanding av litt av hvert, både av vær og veier, men i mål kom jeg... like hel!

Begynte med en god frokost på "First Inn Hotel", og jammen var ikke dama bak disken fra Norge! Da ble det selvfølgelig en koselig prat....  Første gang jeg har snakket norsk på over ei uke! Hun hadde, som mange andre jeg kjenner giftet seg med en franskmann... og da blir resultatet ofte slik!

Syklet trøstig i vei ned til sentrum, og videre langs la Loire. Men i dag ble det ikke den fine ruta langs elva. Det var en slik smal sti, som ikke fristet til utforsking på sykkel! Så da ble det sykling på D 952... Gikk nå greit det, men mye trafikk! Heldigvis er franskmenn stort sett hensynsfulle, og det norske flagget mitt er strategisk plassert ut til venstre. Så da viker de passe langt til sida!

Ikke den mest spennende ruta i dag, så det ble bare noen få bilder. Men akkurat da jeg kom til Amboise, etter 45 km, kom det et skikkelig tordenvær... og det pøste ned! Smatt inn i en passasje, der jeg sto tørt, både lenge og vel.. til det verste regnet og tordenskrallene hadde gitt seg Så tok jeg meg en tur inn i sentrum, der jeg fant en liten bar... med markise! Satt tørt og fint med kaffen min, helt til det ble sånn passe opphold. Hadde jo fremdeles 10 km igjen til "La pigeonnier" (i Saint-Martin-le-Beau), og ville gjerne komme fram for å hvile kroppen.... og tørke klærne!😉 Men sannelig, google map ville ha meg gjennom en skog, i dag, òg... men det ville IKKE jeg! Så da ble det en detour i dag, igjen! Istedenfor hypotenusen, ble det de to katetene! 😂 Mye trafikk her også (på D 31 og D 40), men jeg kom meg nå omsider i mål... glad og lettet! Det småregnet store deler av tida, men det gjorde ingenting, for det var over 20 grader hele dagen! Men gjett om det var herlig å komme inn på et koselig rom, og få seg en etterlengtet dusj! Forresten første stedet jeg har besøkt, der vertinnen viste meg kjøleskapet, og sa: Her er gratis vann, rød- og hvitvin til din disposisjon! Vinen er fra vår egen vignoble, og verdt å smake! ... Og det gjør jeg nå... mens jeg skriver bloggen min... bare se!

Det er en restaurant 200 meter herfra, og vertinnen anbefalte et måltid der. Jeg spaserte dit, og fikk en herlig, hjemmelaget hamburger... men ikke en slik vanlig, en! Spesiallaget, med camembert og eple på. Smakte helt nydelig! 

Og så... disse franskmennene, igjen!😍  Da jeg var ferdig med hamburgeren, og egentlig hadde tenkt å gå, prikker en mann på skulderen min, og spør og jeg vil sitte med dem og spise dessert! Selvsagt ville jeg det! Muligheten til å få snakket fransk lar jeg jo ikke gå fra megi!😏 Så da fikk jeg en koselig prat med Sylvie og Bruno fra Normandie! De var interessert både i syklingen min, og landet jeg kommer fra. De var på en 3-dagers ferietur for å besøke slottene i Loire-dalen. Og det er i alle fall ingen tvil om at da har de mange å velge mellom! I følge Google er det 300 slott i dette området! (Jeg hopper over slottene, denne gangen).  De hadde hunden sin med også, men den snakket ikke ... i det hele tatt!😷  Spanderte på meg gjorde de også! Er det rart at jeg esker å reise i dette landet? 

Men når sant skal sies, var det godt å komme tilbake til rommet (og et glass hvitvin!)... og bloggen min! Blir sliten av denne syklingen.. Kjenner at jeg savner el-sykkelen, når vinden er rett i mot, og det var den store deler av dagen i dag. Men nå skal jeg ha en god natts hvile, og så er det på'an igjen, i morgen!

Det var stort sett det jeg så av Loire i dag!

 

Kreative kunstverk langs ruta mi!

Ser du godt etter, ser du hvorfor bilene gjør en stor bue rundt sykkelen min! ;-)

Fiskere langs Loire! (Men jeg så ikke om de fikk fisk!)

Passerer mange småbyer langs ruta. 
(Men alle har en kirke, så du ser kirketårnet på lang avstand!)

Om sola var borte i dag, smilte i alle fall solsikkene til meg!

Framme i Amboise... like før tordenværet kom!

Men jeg gjemte meg i en passasje, og unngikk det verste regnet! 

Endelig framme på "Caves du Pigonniers"!

Beste hamburgeren jeg noensinne har smakt! 

Og disse 2 hyggelige franskmennene, 
Sylvie og Bruno fra Bretagne, gjorde kvelden perfekt!

Så var det bare bloggen (og et glass "husets hvitvin" igjen)... før senga!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar