lørdag 1. oktober 2022

2022-09-25 Pézenas- Roquefixade


25.september... Det er bursdagen til min gode venn, Marte i dag! Gratulerer ... på etterskudd!💕 Det er takket være deg/henne at jeg har venner både i Pézenas og Roquefixade!👍

Etter en koselig frokost hos Chantal og Jean Louis bar det vestover, i retning Foix og den lille fjellandsbyen, Roquefixade. Patrick er en ekte "occitan-fan", og landsbyen ligger midt i det occitanske riket!

Det ble et hjertelig gjensyn med både Patrick og Lucette, etter at jeg hadde kjørt diverse "detours"😓 på veien dit. NB! Pass deg for byer med (nesten!) likelydende navn i dette landet.. i alle fall hvis du bruker "Google Maps"!😱 Så jeg må nok plusse på 8-10 mil til de 20 milene som var utgangspunktet.. Men været var fint, og jeg hadde et par stopp langs den idylliske ruta. Blant annet oppdaget jeg plutselig at jeg kjørte langs "Canal du Midi"! Der hadde jeg jo planlagt å sykle.. om en ukes tid! Så da ble det en bilstopp i Capestang, i stedet! Masse fritidsbåter i kanalen, og blide mennesker overalt!

Men jeg måtte videre, og utpå ettermiddagen fant jeg fram til den lille byen ved foten av "Chateau de Roquefixade". Hjertelig gjensyn, denne gangen, også! Og hvilken velkomstmiddag! At Patrick er en mester på kjøkkenet.. det visste jeg jo fra før. Og i kveld disket han opp med andebryst, små nypoteter og en deilig salat (som ble "fatigué", etter alle kunstens regler! Mine pilegrimsvenner kjenner uttrykket godt!)

Var god og trøtt, i kveld også, så det var herlig å få lagt seg i en god seng! I morgen skal jeg være med Patrick til Toulouse.. mer om det, på datoen 26/9.

Capestang. Med bil....
... men også med båt!
... eller til fots, langs pilegrimsruta fra Montpellier og Carcassonne.

Endelig fant jeg den rette byen, Roquefixade! 👍

Og ble hjertelig mottatt av Patrick..
.. og Lucette!

"Michelin-restauranten" til Patrick.. Nydelig andebryst!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar