lørdag 8. oktober 2022

2022-10-07 Lagrasse, Dag 8

God natts søvn i dette stille hjørnet av byen, så Arne kom seg fort til hektene igjen! Han ville en tur på gamle trakter, og tok en formiddagstur over "les Fesses de Charlemagne", omtrent før jeg hadde kommet meg i klærne! Vi møttes ved kaféen ved klosteret, men der var det stengt, så da ble det en tur bort i hovedgata, "Boulevard de la Promenade", i stedet. Der ligger restaurantene på rekke og rad, så det er bare å velge! I dag valgte vi "La cocotte Félée", og det ble en nydelig "Salade aux 4 fromages",  på oss begge. Smakte fortreffelig!! Jeg hadde litt "kontorarbeid" på Mac'en etterpå, og tok meg en tur bort til "La petite Maison", der det var god nettdekning, der jeg kunne sitte ute og nyte en kaffe (eller 2!), og bare nyte den milde, fine dagen!

Vi tenkte å gå ut og spise i kveld, men lunsjen satt fremdeles godt i, så det ble et par skiver hjemme, i stedet! Koselig det òg.... og mye billigere!😉 Det ble en del mimring i kveld, for her har vi altså vært så mange ganger at vi kom ut av tellinga underveis! Vi studerte kartet, og fant den ene "kjentplassen" etter den andre! Vi begynte å se litt på returen til Nice også, og planlegger et par dager på veien dit. Det er tross alt 50 mil, så ett stopp vil vi i alle fall ha. Men først skal vi nyte helga her "hjemme", så det haster ikke!

Summa summarum .. en god og avslappende dag uten de store begivenheter. Lite å berette hjem om, med andre ord.... Men det var godt å være i ro (for min del!), for ryggen trøbler.... Heldigvis har de dyktige farmasøyter i Frankrike også, så jeg fikk god hjelp av den lokale utgaven, her i Lagrasse!😘

Digresjon: 😉 🚲

Fant denne på Facebook, og syntes den var litt artig, da!😉


Vi tok en liten rundtur, før lunsjen:
Denne brua er det nok adskillige tusen bilder av, rundt omkring i de mange hjem! 
"Pont de l'Abbaye" heter den, og ble bygd på 1300-tallet!
Den bærer navnet med rette, for går du over den, og til venstre... så havner du ved klosteret!

Mye er gjort for turistene, her også. Ikke minst er merkingen av turstier blitt veldig bra!

Men heldigvis er merkingen god, også for de/vi som kjører bil!

Etter rundturen, lander vi på  "La cocotte filée", .... og får oss en nydelig salat!

Neste stopp, for min del: "La petite maison"... Blogg og kaffe!

...Og fra stolen min der.... utsikt til Victorias gamle skole! 

ps. Legg merke til det som står på veggen, på høyre og venstre side av inngangen!
 (Tror kanskje ikke det skal tas bokstavelig, i dag!)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar