tirsdag 4. oktober 2022

2022-10-01 Lagrasse, Dag 2

Sov som en stein i natt! Ikke en gang kirkeklokkene som slår hver time natta gjennom, enset jeg! Herlig!

Lørdag er markedsdag i Lagrasse, og det måtte jeg jo få med meg! Markedet forgår 200 meter unna, i en markedshall fra 1315! Her kommer lokale produsenter fra hele regionen med sine varer. Det er grønnsaker, frukt og bær, vin, honning, oljer og bakervarer. De lokale innbyggerne kommer i flokk og følge, og går derfra med bugnende handlenett og bager. Artig å være der... og bare betrakte! Forresten kjøpte jeg en melon... og den var skikkelig god!!

Tok en runde i de smale gatene i byen, og tenkte på de som vandret her for 7-800 år siden.. på de samme steinlagt gatene. I dag er de atskillig mer slitte, men ligger fortsatt støtt og sikkert! ...Tror forresten at de som anla disse gatene, ikke så for seg damer med høyhælte sko !😂

Jeg spaserte videre bort til klosteret, og til kaféen "La littéraire", der jeg ofte satt og skrev og leste... også for 10 år siden! Syntes jeg gjenkjente ansiktet til innehaveren, og ganske riktig.. han var der for 10 år siden også! Koselig gjensyn! 

Om ettermiddagen ringte det på døra her, og det var den koselige naboen, som inviterte til en tur i morgen.  Med denne kroppen blir det ikke noen fjelltur, akkurat... men koselig med en rusletur i nabolaget! (og så glemmer jeg jo ikke helt å snakke fransk, da!😏)

Når tykke murer hindrer sending av SMS, 
må en ty til andre metoder! (100 meter fra huset!)

Marked i Lagrasse, hver lørdag formiddag....

...i denne gamle, ærverdige "La Halle" fra 1300-talllet! 


  Morsomt, bare å se ...men ikke røre! 😄

Ikke noe nymotens asfalt, her! 
ps. Jeg har ikke høyhælte sko!😂


Dette bildet tok jeg i slutten av september 2012....
.... og dette tok jeg i dag... 1. oktober 2022!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar