torsdag 13. oktober 2022

2022-10-12 Castellane- Nice

Etter en god natts søvn i "Ma petite Auberge", fikk vi en fransk frokost i restauranten (mao, ikke det helt store.. ;-) Vi tok en liten tur lags elva, før avreisen mot Nice. Det var så nydelig høstfarger, og de blir jeg aldri lei av! 

Turen i dag ble, om mulig(!) like spektakulær som i går! Veien svingte seg i 180 graders kurver, oppover og nedover, over den ene åsen, etter den andre... nesten så en ble helt ør. Men bilen fungerte fint, og førte oss trygt sørover mot Nice! Rart hvordan terrenget plutselig endret karakter, fra fargerike åser, små murhus langs veien, ..... og plutselig var vi midt i metropolen Nice! 

Der spilte GPS'en meg både ett og to puss, forresten!😱😉 "Sving til høyre!", sa damestemmen... og jeg svingte til høyre. Men der var jeg litt for snar, og så ble det et par runder ekstra rundt omkring i denne byen! Men vi kom da fram til flyplassen til slutt, og fikk levert bilen, uten problemer av noe slag! Det eneste var at det ble umulig å få fylt opp bensintanken... Gjett hvorfor? Kilometerlange køer ved alle stasjoner som hadde bensin igjen! Streiken ved oljeraffineriene i Frankrike fører til totalt kaos ved bensinstasjonene.. Heldigvis for oss, kunne vi bare levere bilen på flyplassen, og la AVIS fylle opp tanken! (Kostet jo noe ekstra, riktignok.. men ei pølse i slaktetida, hva gjør vel det?😂)

Vi har bestilt hotell like ved flyplassen, så det var piece of cake å komme seg dit, og få satt fra seg bagasjen. Etter en liten siesta på rommet, tok vi tram'en inn til sentrum. Vi kan jo ikke ha vært i Nice, uten å ta en stripe langs stranda på Promenade des Anglais! Varmt og fint, og en nydelig solnedgang fikk vi med som bonus! 

I kveld måtte vi avslutte med en skikkelig middag, og fant en italiensk restaurant litt bakenfor Promenaden. Kjøttelskeren Ki bestilte (selvfølgelig!) en entrecôte, mens sjømatelskeren Arne bestilte kreps og reker. Nydelig middag,... sa de begge!😉

Strevde litt med å finne tram'en tilbake, men kom oss vel tilbake til hotellet.... og senga her! 

Vi har god tid i morgen, for flyet vårt går ikke før i 14-tida. Godt å ha god tid på flyplassen... det liker jeg! Ikke at jeg handler så mye, men liker å være på flyplassen. Sitte og betrakte folk, som farter hit og dit. Hva er deres motiv for å være akkurat her, akkurat nå? Det vet jeg jo slett ikke, men jeg kan jo alltids lure?

ps. Nå sier ryggen fra om at det er på tide å innta horisontalen... så da får jeg vel lystre. 

Takk for følget så langt! I morgen er turen over, og jeg gleder meg til å sove i egen seng igjen. 

Ergo blir dette siste episode av "Ki i Frankrike, høsten 2022". 

Men en epilog, og noen ekstra bilder blir det nok... selv om det ikke blir samme dag som jeg kommer hjem.

En morgentur langs elva Verdon...

..med nydelige høstfarger



Måtte jo ha et bilde av den lille, snertne bilen! Citroën C3
Og veiene var spennende, i dag, òg!

Vi kom oss til Nice, og fikk en nydelig kveldstur langs strandpromenaden!

Og ekstra godt smakte det med en god middag på "La Trattoria"!
Denne dama er såre fornøyd, både med sykkeltur, togtur og biltur, hun!

Ingen promenade langs "Promenade des Anglais" uten bilde av "Le Negresco", luksushotellet!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar