lørdag 1. oktober 2022

2022-09-24 Pézenas. Et lite tilbakeblikk

NB! De 2 videoene nedenfor tar tid å laste opp, så du må kanskje komme innom senere for å høre dem! 

Litt komplisert, dette... å få bloggen til å bli "kronologisk", når jeg skriver på etterskudd! ;-) Men de som leser, får sjekke datoen i headingen. Den skal i alle fall være korrekt!

Altså: Lørdag 24. september, fortsatt hos mine gode venner Chantal og Jean Louis i Pézenas. Her er til og med tilbud om klesvask, som jeg mottar med takk! Men de har også planer for en gjest med vond rygg (og småskadet kne!) Altså, ingen fjelltur, som disse to er varme tilhengere av. 

Tvert i mot.. det ble besøk på et kloster, med egen vinproduksjon (!) Ikke så uvanlig i Frankrike, riktignok, men at digre vintønner er plassert inne i kirkerommet er første gang jeg ser, i alle fall! Det ble et interessant besøk i "Abbaye de Valmagne" fra 1139. Og jammen fikk vi ikke en liten konsert, på kjøpet!

Det skulle være en konsert i kirken om kvelden, og vi fikk med oss en del av øvingen. Artig! En kjempedyktig sopran satte en ekstra spiss på det hele!

Men det var ikke slutt på musikken, selv om vi kom hjem til det koselige huset deres! For vi kom i snakk om Georges Brassens, en kjent, gammel fransk visesanger, som var født i Sète (der jeg bodde i 6 uker i 2016). Da var Jean Louis på pletten, og vips, så hadde han funnet fram både plater og grammofon(!) 

Bare hør: 😀🎶 "La Gorille"! Kjempeartig!! En hyggelig og interessant dag og kveld, ble avsluttet med et herlig måltid... ute, det også! Det er noe av det beste med å være i Frankrike i september... det er som en god sommerdag, der hjemme!

Men som jeg har sagt mange ganger før... Om det er aldri så kjekt og interessant, så blir jeg fryktelig sliten i hodet... Godt å få lagt seg, da! 

For i morgen formiddag vender jeg nesa (og bilen!) vestover, til Roquefixade, en liten fjellandsby 20 km øst for Foix. Der har Patrick og Lucette en leilighet, og dit har de invitert meg (siden de jo ikke er hjemme i St. Lys, når jeg plutselig finner det for godt å troppe opp hos dem!) 

Patrick er en annen "pilegrimsvenn", som jeg er blitt kjent med via Marte og Elisabeth (ekte pilgrimmer, i motsetning til meg, som bare "dilter med")

Men først noen bilder fra en super dag sammen med Chantal og Jean Louis:

Uoppfordret hushjelp... men jeg takket, og bukket! ;-)

Og en apéritif er alltid velkommen!

Av sted til Villeveyrac...
... og "L'abbaye de Valmagne"
Første gang jeg ser store vintønner INNE I en kirke! Man må være fransk for å komme på noe slikt!

Her må jeg gjøre noe "drastisk", for fila er for stor, sier Blogger.. 
Få se om jeg får fikset det på en elle innen måte...
(Videoen som skulle stå her, er fra øvelsen i kirka)




De kunne kunsten å bygge vakkert... også i på 1200-tallet!

Jean Louis fant fram grammofonen, og plate med George Brassens!

Og slik hørtes det ut!

Et perfekt måltid avslutter en perfekt dag hos Chantal og Jean Louis!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar