søndag 9. oktober 2022

2022-10-09 Lagrasse- Trèbes, Dag 10

Søndag i dag, og da er det "Rebus" på senga (hver søndag på "NRK Klassisk") for denne dama! Løsningsordet var lett i dag, men måtte lete litt, for å finne 2 av komponistene.  Nå gjelder det bare å få sendt det inn, for da må jeg jo bort der det er dekning!😉

Etter en god frokost, satte vi oss i bilen, med kurs for Trèbes. Det er en av byene langs Canal du Midi, og tenkte at det var et passende mål for en liten formiddagstur. Vi lurte på om vi skulle ta sikte på Carcassonne, men der har vi vært så mange ganger før at vi slo det fra oss.

Vi fant en gratis parkering i utkanten av byen, og tok en liten runde langs kanalen. Noen av oss var sultne (!), og der var det en fiskerestaurant som fristet. Men da vi ville sette oss, sa kelneren: "C'est fini!" Akkurat den replikken har jeg hørt før! 😱 Når jeg/vi er sultne, så er franskmennene ferdig med sin lunsj! Heldigvis fant vi en kafé som hadde åpent (også) for turistsultne mager, og der fikk Arne sin solide kyllingrett. Jeg greide meg med en liten salat, men det er den rareste salaten jeg noengang har spist! Ingredienser: Grapefrukt, løk og endive... Klarte å spise litt, da!

Ikke den helt store opplevelsen, denne byen. Men nå har vi vært der, også!😄

Vakker tur hjemover! Vinen er høstet, men vinrankene står der fortsatt i all sin fargerike prakt. Røde, grønne, oransje og brune rekker av vinløv skinner i ettermiddagssola... I følge Wikipedia er Languedoc-Roussillon Frankrikes klart største vinregion, med nesten 30% av den totale vinproduksjon.  Og det vises igjen, når du kjører i området.  (Synd jeg ikke fant noe sted å stoppe, der hvor markene hadde de fineste fargene,.. men jeg har bildene på netthinna!)

Vinmarker i alle retninger... 
... men disse er fremdeles grønne.


Flott luftfoto av "Trèbes"... byen med vann på alle kanter!

Église Saint-Etienne de Trèbes...

... og "Canal du Midi" , som skjærer seg midt gjennom byen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar