søndag 9. oktober 2022

2022-10-08 Lagrasse, Dag 9

Nok en fin dag her sør! Lørdag, og allslags! Mildt og deilig, selv om det var litt regn i formiddag, særlig da vi nærmet oss Lezignan.

Men til starten! Sov godt, begge to, og vi var begge klare for en ny dag i 8-tida. Volet'ene åpnes, og lyset slipper inn i leiligheten. Frokost først, og den er enkel, på fransk vis... Men kaffe må til, for denne dama!

Lørdag er jo markedsdag, så vi fikk med oss litt stemning og folkeliv der, før vi satte oss i bilen i retning Lezignan. Måtte litt handling til før helga.

Stoppet på den store Intermarché'en, som sist. Der får du omtrent alt du måtte ønske! Egne, innbydende avdelinger for kjøtt, for fisk, og for ost. Lett å finne fram, men (altfor!) stort utvalg for en enkel sjel (som bare skal ha litt ost og melk... og noen lyspærer!)

Så vi fikk nå det vil skulle ha, og tok samme vei tilbake til "byen vår". 

I kveld hadde vi bestilt bord på restauranten "L'hostellerie", som drives av venner av Ingvild og Jan-Helge. Der var vi for 10 år siden også, og har gode minner derfra!

Men først hadde vi en liten kaffetur til kaféen ved klosteret. Ved inngangen satt to unge gutter og spilte trekkspill, og musikken minnet meg veldig om den jeg hørte på "the ball" i Toulouse. Til overmål hadde den ene den karakteristiske alpelua på hodet, så da måtte jeg jo ta en prat med dem! 😉🎶 Koselige, unge gutter, som fortalte at de bare koste seg med å øve på denne måten. Og da han ene hørte jeg var norsk, så sa han: "Jeg kan en norsk melodi, jeg! Den heter "Astrids vals".. Og den vil jeg spille til ære for deg!" Er det rart jeg blir sjarmert av unge franskmenn?😘

Om kvelden bar det av gårde til "L'Hostellerie", og vi ble hjertelig mottatt av Alexandra, som jeg husket godt fra 2012. Og hvilken middag!! Vi startet med en apéritif, som var laget etter lokal oppskrift... kjempegod! Så fulgte både forrett, hovedrett og dessert, lekkert og delikat anrettet. Og selvfølgelig en lokal vin til det hele! Den marinerte tunfisken til forrett er noe av det beste jeg har smakt! Topp mat, og topp kveld! Og hyggelig prat med den koselige, hjelpsomme vertinnen!

Godt det var kort vei hjem til nr. 10, og senga i kveld. For trøtte... og mette var vi begge!

Stamkaféen i klosterhagen...

I dag med med koselig trekkspillmusikk!
"Astrids vals", til ære for en norsk tilhører!

Og i kveld bar det av sted til:
"Hostellerie des Corbières", med sin tradisjonsrike franske restaurant.
Lokal apéritif...
Lokal vin...
Lokalt anrettet,... nydelig forrett!
Og en førsteklasses vertinne, 
som gjorde alt hun kunne for at vi skulle ha det bra! (og det hadde vi!)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar