onsdag 5. oktober 2022

2022-10-3 Lagrasse, Dag 4

Det er bursdagen til min gode søster Åse-Brit i dag, GRATULERER, kjære du!🌹😍

Enda en god natt i dette ærverdige huset. Ingenting som forstyrrer, ingenting som haster! Godt å bare være!

Men en liten handletur tok jeg meg tid til. "Handlebyen" Lezignan-Corbières ligger 20 km unna, men jeg har jo en bil borti gata her!

Handlingen var fort unnagjort i det store "Intermarché"'et borti gata, men jeg begynte å bli sulten etterhvert. Jeg har skrevet om franskmenns matvaner før, og om stengte spisesteder akkurat når JEG er sulten... Men i dag fant jeg et åpent bakeri i nærheten, som hadde både hjemmelaget pizza og kaffe. Da var jo valget enkelt ... for en enkel sjel (i alle fall i matveien!😉). Fortsatt sommertemperatur her sør, så jeg satte meg selvsagt utenfor, og nøt "utsikten". Ikke akkurat spektakulær utsikt fra dette bakeriet, men jeg finner som regel noe interessant å betrakte, likevel. Jeg har lest (eller blitt fortalt?) at denne byen er skolesenter for regionen, med både Collège og Lycée. Det vistes godt igjen da jeg satt der, for det krydde av ungdommer på vei til/fra bakeriet! Men det var ett skilt som vakte min oppmerksomhet: "Collège Rosa Parks".  Jeg la ut en post om dette på Facebook, og limer den like godt inn her. Så kan du også få se hva det er som foregår oppi hodet på denne dama... mens hun drikker kaffen sin, og spiser pizza! 😊

Fra Facebookkontoen min:

En handletur til Lézignan-Corbières i formiddag. 20 km med bilen (glad jeg ikke sykla, forresten.... svingete og smalt!)

Ble sittende med en kaffe på boulangeriet ved Intermarchéen, og observerte noe interessant.
Har blitt fortalt at denne byen er skolesenter for regionen, med både Lycée og Collège. Ingen tvil om det, forresten.... for elevene hadde lunsjpause. Det krydde av høflige, skoleantrukne elever på alle kanter!😉👍
Men det var skiltet med Collège som vakte interesse...
Ser du? "Collège Rosa Parks"!
Vi som var unge i 60-åra husker navnet godt! Dere som ikke skjønner bæret, får google!🤣😉 Men at en fransk skole oppkalles etter denne amerikanske borgerrettsaktivisten.... det skulle jeg gjerne visst bakgrunnen for!
Ps. Slik kan en sitte og fundere, når ingenting haster, og når dagen bare ER!
Formidable!😊🇫🇷

ps. Ser i ettertid at det ble litt mye repetisjon her... men skitt, au!

Vel hjemme fra byturen, er det en liten jobb å få hjem alle varene... P-plassen er noen hundre meter unna, men vanligvis får enn kjøre til døra med varer. I dag var det ikke mulig, for de skifter tak på nabohuset! Du kan se selv hvordan DET arter seg! 
Men hva gjør vel det? Jeg har både sekk, og god tid.. så varene kom hjem.. etterhvert!

Ikke akkurat noe Michelin-måltid, men veldig OK for meg!

Ungdommer på alle kanter...
... på vei til eller fra Collèget eller Lycéet sitt.
Noen av dem på vei fra "Collège Rosa Parks", kanskje?👍

Det er mange fordeler ved å reise alene, 
men en ulempe er det at en må stoppe for å ta bilder! 
Derfor blir det pt. lite av den slags. 
Men det ER vakkert her,  uansett hvor mye jeg får dokumentert!

Skifting av tak på middelalderhus er ikke bare-bare!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar