lørdag 1. oktober 2022

2022-09-26 Toulouse og Occitansk folkemusikk

Snakker om å få både i pose, og sekk!👍 Her får jeg være med Patrick til Toulouse i en helt spesiell anledning.. Det skal holdes konsert i "Centre Occitan des Musiques et des Danses Traditionnelles", med et  folkemusikkorkester fra Montsegur! 

Tradisjonen tro, skal orkestermedlemmene ha god mat og drikke før konserten, og Patrick var mester for begge deler! Hele orkesteret (+ meg, og noen utvalgte til!) ble servert både løkpai, eplekake. og kaffe. Og i fransk ånd: rødvin og hvitvin, uten begrensning! Må innrømme at jeg lurte litt på spillekompetansen til orkesteret ... etter å ha observert konsumet deres! Men mine skepsis ble gjort grundig til skamme. De spilte både intenst og lenge, og spillegleden var det ingenting å si på! 

Jeg moret meg skikkelig hele kvelden, både ved å høre musikken, og se de mange som svingte seg i dansen! Folkemusikk er nå folkemusikk... om det er på kontinentet eller hjemme i Norge! Veldig mye er likt, noe er forskjellig. Men jeg tror nok jeg kunne vært med, uten alt for mange feiltrinn(!) Likevel, jeg koste meg i en haug, bare ved å høre, og se!

Med kurs mot Toulouse!

Ostal d'Occitània, i Toulouse.

Patrick fikser og ordner det meste... også mat til 8-10 sultne musikere!


Og her er orkesteret som spilte til "le Bal"!

Legg merke til den unge mannen med trekkspillet. 
Multikunstner, som behersket 8-10 ulike instrumenter!👍




Det ble over midnatt før vi kom tilbake til Roquefixade... Men det gjorde ingenting... for meg, i alle fall! ps. Vi observerte et digert villsvin i veikanten når vi nærmet oss "hjemme".. 
Veldig glad for at ble det med observasjonen! Vi "traff" det heldigvis, ikke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar