fredag 7. oktober 2022

2022-10-06 Lagrasse- Narbonne- Lagrasse, Dag 7

Dro fra Lagrasse i formiddag, selv om Arne ikke skulle komme før i kveld. Kjekt å være litt turist i en by som jeg ikke kjenner veldig godt .. Nydelig vær i dag, òg. 22-23 grader, sol og lite vind... da er det ikke mer som trengs, enn ei t-skjorte og en shorts!

Glad for Google maps, i dag òg, jeg! Den ledet meg problemfritt til "Parking gratuit, Maraussan", og det passet jo godt, siden jeg skulle stå der hele dagen! En halvtimes spasertur inn til sentrum gjorde bare godt, og jeg fikk sett nærmere på både "Cathédrale Saint-Just"... riktignok bare utsiden. Men den var mektig nok! Start på byggingen: 1272... Ikke til å tro hvordan de fikk til noe slikt! Ingen heisekraner av vårt kaliber, den gang! Men denne katedralen har ingen ferdigdato ... det står "inachevé" på på oppslaget! Arbeidet ble stoppet på 1400-tallet, av mange ulike årsaker.. svartedauden, blant annet! Dette vises på mange måter, selv om selve kirkerommet er ferdig. Flotte buer, slanke linjer!

Og jammen så jeg ikke noen "gargouilles" også! Det var omtrent det første nye franske ordet jeg lærte da jeg var i Frankrike i 2016! En kan vel stille spørsmål om nytteverdien av å kunne et slikt ord, men jeg synes nå det er litt morsomt, jeg!😉Høsten 2016 bodde jeg i den lille byen Beaumont-les-Autels, vegg i vegg med med en liten kirke. Og det var da jeg oppdaget dem for alvor (selv om jeg nok burde husket både ordet og hva det var, fra pensum i kunsthistorie!) Gargoulle betyr vannkaster eller vannspyer på norsk, og i følge snl.no er det "utløpene for vannrennene, mest brukt oppe under gesimsene på romanske og gotiske kirker, men også på profane bygg. Disse har ofte form som ornamenter, grotesker eller fabeldyr med store kjefter som kaster vannet vekk fra veggen"! Løft blikket neste gang du passerer en gammel katedral, så ser du garantert en eller flere slike!

Vegg i vegg ligger Erkebiskopens palass (Palais des archevêques de Narbonne), som i dag fungerer som rådhus for byen. Flott bygg, det også! Plutselig var det en hyggelig dame som spurte om hun skulle ta bilde av meg, på plassen foran der... og det ville jeg jo! (Den unge gutten som passerte i samme øyeblikk får jeg heller retusjere vekk i Lightroom!😂.. At hun ba om gjenytelse tok jeg selvfølgelig på strak arm,... dog uten passerende unggutt!)

Dagen var varm og fin, så jeg satte meg på en kafe ved plassen, "Le soleil noir", het den... hva nå det skal symbolisere... God å sitte, og interessant å betrakte forbipasserende i alle fasonger, og alle aldre. At den eldre garde dominerte, hadde vel sin naturlige forklaring i tidspunktet.. Men der gikk de, med stokk eller krykker, med eller uten hund, med eller uten hatt, alene eller i flokk og følge, men alle så ut til å ha det fint på en torsdags ettermiddag i Narbonne! Og det hadde jeg også!

Men så kom det en mann med sykkel gående! Da blir jeg selvfølgelig interessert... særlig når sykkelen er ekvipert med Ortlieb sykkelvesker...  Han var tydeligvis ikke bare på dagstur, denne mannen! Han satte seg ved bordet ved siden av, og da kom vi selvfølgelig i prat! Og når noen sier at JEG har syklet langt, så blir det peanuts i forhold til denne mannen! Han var nederlender, og hadde syklet hele veien derfra. Over Pyreneene, ned til Barcelona, og nå var han på vei hjem igjen! 👍 Han stilte i en annen klasse, også når det gjaldt oppakning, for han hadde fullt campingutstyr med seg. Hyggelig kar, som skulle videre nordover noen mil på sykkelen sin, før camping for natta. 

Jeg hadde ennå hadde et par timer til Arne skulle komme med toget. Tok en tur bort til bilen (for å lade telefonen!), og oppdaget at det gikk en gratis Navette fra parkeringplassen og til jernbanen! Det var jo smart, så slapp jeg å kjøre dit i kveld...Tok den tilbake, for å teste systemet, og sjåføren sa at den gikk til klokka 21. Passet fint, for Arne skulle komme 20.00.😉 

At du ikke alltid skal stole på hva franskmenn sier (hvis du ikke har misforstått, da!), fikk jeg erfare i kveld. For Arne kom, og et koselig gjensyn ble det, .... men Navetten kom ikke! Den sluttet å gå klokka 19.30, den! Så da ble det taxi til bilen vår, på "Parking gratuit, Maraussan". Konklusjon: Den parkeringen ble ikke gratis, likevel! 😂

Men taxisjåføren var kjempehyggelig, og han pratet i vei hele tida. Når han hørte vi var norske, ble han enda blidere, og spurte hva både det ene og andre hette på norsk! Så da ble det både: "Takk for turen", og "ha en hyggelig kveld" på gebrokkent norsk! Artig!

Det var stup mørkt da vi satte kursen sørvestover, og jeg burde nok ha studert bruken av lyset litt på forhånd! Første gang jeg kjørte denne bilen i mørket! Som sagt, alt er motsatt på franske biler, så det tok sin tid for et vanedyr som jeg. Rett som det. var, ble det helt mørkt på veien (men jeg var kjapp til å få det på igjen!). Etterhvert lot jeg være å blende motgående bilister. også!😱

Så vi kom oss hjem til Lagrasse, uten altfor store "om og men"!  Det var godt å komme i hus, ikke minst for Arne (som hadde startet dagen klokka 6 i morges, og vært på reise siden!). Så kvelden ble ikke veldig lang, før senga ble et mye bedre sted enn stolen nede i stua!

Summa summarum: En innholdsrik dag, med sol og varme, ny kunnskap om Narbonne... og koselig besøk!

Fransk til fingerspissene, men god å kjøre! 


Cathédrale Saint-Just, fra ulike vinkler!




Og her er 2 ekte "gargoulles".. 
Ingen tvil om at jeg er i Narbonne, i dag!😉
Her har jeg retusjert vekk gutten, som (bokstavelig talt!) kom i veien!

Og her er det hyggelige nederlenderen, på langtur med sykkelen sin!

Smale gater... med sjarme.
Og brede kanaler... med sjarme!
Og gamle, ærverdige skilt!

Gare Narbonne....
...og der kom Arne!😊
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar