fredag 13. september 2019

2019 September. Frankrike, 13/9:

Koselig frokost sammen med Patrick, som hadde en travel dag foran seg.... I motsetning til meg, som bare skulle kjøre 15 mil i dag. Hadde egentlig tenkt meg til Lagrasse, byen der jeg bodde i 6 uker, i starten av pensjonisttilværelsen min. Høsten 2012 leide jeg huset til niese Ingvild og Jan Helge i denne koselige byen (Une "Les plus beaux Villages de France"), og fikk meg dermed en skikkelig pangstart på "det nye livet" mitt! Men jeg fant ikke noen brukbar overnatting der, så valget falt på en av nabobyene. Da kan jeg kjøre en tur innom Lagrasse i morgen, før ferden går videre til Pezenas.
Kom midt i rushtrafikken rundt Carcassonne (og da savnet jeg automatgiret på Mercedesen vår!), men kom da gjennom etterhvert, og kjørte på smale og svingete (men kjente!) veier mot målet.

Og dette stedet er virkelig noe av det rareste jeg har vært på! Én ting er at veien dit var smalere enn smalest, men både folkene og "Gîten" var et kapittel for seg! Morsomt dekorert, med vikingskjold, brynjer, spyd og lanser. ...og dokker utkledd som, ja som vikinger! Verten gjorde et stort nummer av at han var av vikingætt, og la ut i det vide og brede om Vikingene i østerled og vesterled (han var fra England).


















Etterhvert stakk han av gårde til Lagrasse med noen andre gjester. (Jeg hadde takket høflig nei, for jeg ville spise på en lokal restaurant like ved). Men da jeg var på vei ut, kom kona og ville være med meg! Kunne ikke akkurat si nei til det, og av gårde bar det. Men plutselig sa hun: "kan jeg ikke heller lage noe til deg der hjemme? Jeg har ikke lyst til å møte "disse folkene"! Hva sier en da? Høflig som jeg er, ble jeg lydig med tilbake, og hun serverte virkelig en nydelig salat, med god vin til.😋

Og serverte samtidig sin (triste) livshistorie. ..Det ble en underlig kveld!

Men rommet er fint, og internettet supert! Så i kveld er jeg (nesten!) à jour med både bilder og blogg!
I morgen er jeg hos venner, igjen...  og da blir det jo så som så med den slags!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar