søndag 22. september 2019

2019 September. Frankrike, 21/9:

Nå sitter jeg på rommet mitt her på slottet, og hører for første gang på tre uker at det regner ute! Tror de fleste som bor her sør er veldig glade for denne lyden mot vinduene, for det er knusktørt overalt.. Og denne gangen er det visst ikke bare noen dråper... er meldt regn det meste av dagen i morgen. Etterlengtet regn, og jeg er glad på deres vegne! Har tenkt å ta det med ro i morgen, likevel... og regnjakke har en nordmann selvfølgelig med seg!😉☔
Men dagen i dag var som de 20 bak meg.. sol og sommervarme, uten stans! Så shortsen og t-skjorta har blitt vasket relativt ofte underveis! 😜
I dag tok jeg bilen 10 km vestover til nabobyen Nogent-le-Rotrou, der det er marked hver lørdag. Veldig artig å observere lokalbefolkningen på et slikt lokalmarked, der de kommer togende med trillebagene og korgene sine. De handler inn for hele uka, ser det ut til, for her finnes fine, lokale varer av alle slag. Fra frukt og grønnsaker, til ost, oliven, fisk og slaktervarer. Det eneste jeg ikke så i dag, var levende høns! (Det hadde de derimot et sted lenger sør i landet! Kjøpmannen kakket hodet av høna, stappet den i en pose, og kunden gikk fornøyd hjem!😉)
 Fullt av folk fra 8 til 13.
 Kjøttvarer av førsteklasses kvalitet...
 ... osten også! Jeg kjøpte med meg hjem noen godbiter! ;-)
Her er noe for enhver smak!
 Legg merke til dama med den lille disken sin..
...hun satt på samme plassen, da jeg var her i 2016 også!

Like fascinerende som å betrakte markedet, med alt det som forgår der, er det å se på oppryddingen og nedpakkingen etterpå! Klokka ett er markedet over for denne gang, og alle pakker ned med vante hender. Systematisk ryddes det inn i biler og tilhengere, søppel kastes, esker og kasser stables i sirlige hauger. Og ikke før har kjøpmennene kjørt sin vei, så kommer den svære søppelbilen med 2-3 kraftige karer, og sluker hele det store søppelberget! De tar til og med koster fatt, og vips, så er hele torget reint og fint igjen!

 Nå er klokka ett. Boden er slått sammen, og varene venter på skyss hjem!
 Søppelbilen er på vei!
 Ryddingen er snart over...
..og alt er som før!

Et par som satt ved nabobordet da jeg spiste lunsj, anbefalte meg å besøke det nye museet på slottet i byen. Og gode råd følger jeg gjerne, så da svingte jeg oppom der etterpå. Slottet har jeg besøkt før, men museet ble åpnet så seint som i vår. Plakater fortalte den lokale historien (knyttet sammen med den nasjonale og internasjonal) på enkelt og illustrerende vis, og her var det til og med et lite utdrag på engelsk! DET er ikke ofte en ser i dette landet!
"Château des comtes du Perche" i Nogent-le-Rotrou, med det nye museet. Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar