søndag 15. september 2019

2019 September. Frankrike, 14/9:

"Sannelig sier jeg eder"😉: Bloggskriving  egner seg best når en er aleine på tur! .. Må likevel prøve å få med meg en liten oppdatering hver dag... det blir jo dagboka mi, på en måte!  

I mangel av tid til mer, la jeg ut et par bilder på lørdagskvelden... og her kommer litt flere:
Ferden videre fra det underlige "Vikingstedet", og til mine venner i Pezenas, måtte jo gå via Lagrasse! Under bildet ser du hvorfor:
Lagrasse, den vakre byen hvor jeg startet min pensjonisttilværelse høsten 2012. Bodde her i 6 uker den høsten, og har så mange gode minner derfra! Fikk låne huset til niese Ingvild og Jan Helge, og bodde virkelig midt i middelalderbyen! Vanskelig å trekke fram enkeltminner, men området er spekket med historie og spektakulær natur! Hadde koselige besøk av søstre, svogre og venner... og så Arne da, selvsagt! ;-) En fantastisk start på pensjonistlivet!

 Skikkelig kjekt å få besøk av to av søstrene mine. 
Edel og Tommy hadde til og med kjørt helt hjemmefra!

Og like kjekt at Sigrid og Johannes kom flyvende! ;-)

  "Château de Peyrepertuse" er en del av den dramatiske og tragiske historien til katharene. 
Virkelig verdt et besøk!
 Vinmarker kan også vær stemningsfulle!
 Klosteret i landsbyen  ("Abbaye Sainte-Marie de Lagrasse") ble gjenåpnet i 2004, og er nå nesten ferdig restaurert. Klokketårnet er det siste som gjenstår, og skal være ferdig i 2019 (i følge Wikipedia!)

Men jeg kunne jo ikke forbli i Lagrasse, for i Pezenas ventet Chantal og Jean Louis! Du, så kjekt det var å se dem igjen! Og det rare med slike møter ar at tiden i mellom, den forsvinner helt... som om vi hadde møtt hverandre i går! 
Ettermiddagturen gikk til Beziers, der jeg fikk oppleve Canal du Midi med sine 9(!) sluser. Morsomt at en båt skulle oppover, så fikk vi se hvordan det hele fungerte. Kjekt! ...Og finværet følger meg hele tida..

Her er vi ved Canal du Midi i Beziers.



Avslutter turen på baren ved kanalen.😊





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar