onsdag 18. september 2019

2019 September. Frankrike, 17/9:

God frokost, sammen med et par fra Paris, og et fra Vancouver... og den hyggelige vertinna!

Så bar det videre nordvestover, på vei mot kysten. Ca 40 mil i dag også, og fine veier gjør turen til en fornøyelse på alle vis  (bortsett fra et par feilkjøringer i en rundkjøring!😱).

Dordogne er virkelig et nydelig område av Frankrike... og med mye spennende historie! Hadde jeg hatt mere tid, ville Lascaux- grotten vært et must. De to Canadierne hadde vært der, og var over seg av begeistring. Disse hulemaleriene sies å være 15-17000 år gamle, og jeg husker fremdeles forelesningen i kunsthistorie, den gang på 60-tallet. Fascinerende! Kanskje får vi planlegge en tur i området neste år, Arne?😉

Men ikke alt er like idyllisk, dessverre... Hetebølgene her i andet har gjort store skader på avlingene, særlig på maisen. Patrick sa "det var som om sola har grillet maisen på åkeren". Det ser fryktelig trist ut..


Jeg krysser "kjente trakter" i dag! Interessant å reflektere over forskjellen på å kjøre bil og å sykle. Der jeg sykler, husker jeg stort sett hver vei og hvert veikryss, mens i bil forsvinner de fleste detaljene der jeg kjører. Må stoppe, og gå ut av bilen for å "spikre" minnene. I dag oppdaget jeg plutselig et veikryss der jeg syklet for 2 år siden, og da måtte jeg jo gjøre et stopp! Det var her i nærheten at jeg punkterte, og fikk hjelp med skifting av slange av en ekte gentleman, Patrice. Gyldne øyeblikk på veien!

Men veien gikk videre nordvestover, og klokka seks fant GPS'en veien til overnattingsstedet i Jard-sur-Mer. Koselig sted, 2,5 km fra stranda. En fin aftentur i dag også, og en skikkelig god middag ved havet.. stekt ørretfilet. En fantastisk himmel fulgte meg tilbake til B&B'en, og så fikk jeg endelig tid til å oppdatere denne bloggen! :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar