onsdag 3. september 2014

Dag 22 Leuven

Godt med en hviledag fra landeveien!:) Har vært på sightseeing i en spennende by! Universitetsby fra 1425, og en by som har bevart mange av sine gamle bygninger. Men også mye nytt, elegant plassert mellom det gamle. Har gått med "nesa i sky" i hele dag...bortsett fra når jeg satt på en utekafé i sommervarmen, da!;) Var innom Nasjonalbiblioteket både lenge og vel, og sjekket om norsk musikkhistorie var skikkelig dokumentert i hyllene der!;)) Og det var den! Artig å lese, mest på tysk, da, og en del fransk. Biblioteket ble ødelagt av tyskerne ved brann i august 1914, men sirlig bygget opp igjen noen år senere. USA var blant annet med å gi store pengesummer til gjenoppbyggingen. 300000 bøker gikk opp i flammer, og bygningen ble helt rasert. Imponerende hva de har klart å rekonstruere! Ble helt andektig i den flotte lesesalen!
I kveld har jeg lagt opp ruta for den videre ferden mot Frankrike. Regner med å passere grensa på fredag. Gjett om jeg gleder meg til det! Det var liksom det som utløste hele "eventyret mitt", å kunne sykle til Frankrike, mitt favorittland fremfor noen! Blir forresten spennende å se hvilken vei jeg skal ta sørover, når jeg har passert grensa! Skal i alle fall innom Amiens på min vei!
Her følger noen smakebiter fra dagen i dag:
 Nasjonalbiblioteket, innvendig ...og utvendig.

Nytt og gammelt, elegant tilpasset hverandre!

Se den smarte måten de beholder fasaden, og restaurerer "innmaten"!

Ikke mange byer som har et slikt rådhus,...

.....og ikke mnge ganger jeg har hatt et slikt hotellrom!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar