torsdag 18. september 2014

Dag 37 Château Renault- Tours

Våknet til en merkelig lyd i morges...Var det regn jeg hørte? Jammen var det det...og jeg skjønte egentlig ingenting. For dette var da ikke meldt!...Men det var det.... Jeg hadde bare ikke sett godt nok! Forresten, greit nok med tordenbyger, for de går fort over! Jeg tok for sikkerhets skyld på fullt regnutstyr, og satte av gårde mot sør.... Hadde ikke kommet mange kilometer, før jeg kunne ta av mg hele sulamitten, og resten av dagen kom det cirka 3 regndråper! Nydelig dag, ...med god temperatur, lite trafikk på D46, og spennende landskap! Havnet etterhvert nede ved La Loire, og lette etter en sykkelvei langs elvebredden. Fant den ikke, så det ble litt mye trafikk på D952. Tok en kaffepause på en liten bar langs veien, og oppdaget tilfeldigvis et turistkontor på den andre sida av gata. Den dama der skulle hatt gullmedalje for servicen sin! Hun fant fram brosjyrer i flertall, hun ringte og bestilte hotellrom til meg, og viste meg også veien ned til sykkelruta langs Loire. "Änglar, finns dom"? Bien sûr, en France, en tout cas!! Så dermed fikk jeg en nydelig tur langs Loire i det varme, fine været. Syklet inn i byen, og her var det jo enda en flott, gammel by å utforske! Tror jammen jeg må være her i to dager, jeg!:)) Og den elskelige mannen på hotel Forch! Jeg blir helt rørt over hvor hyggelige og hjelpsomme de er, disse menneskene! (Og så skrøt han uhemmet over fransken min....og jeg sendte noen vennlige tanker til gamle, gode frk. Bryn på Arendal gymnas, som aldri sluttet å minne oss på å "articulez bien, s'il vous plait"!) Han ga meg også gode tips om hva jeg burde se, og hvordan jeg kunne finne severdighetene....og spisestedene(!) 
Så nå er jeg tilbake til hotellet, etter besøk i basilikaen (blir visst aldri lei katedraler, jeg!;), og en stopp på et crèperie.... Har bestilt en natt til her, så imorgen får jeg ta for meg mere av det denne byen har å by på!
Første møte med La Loire... 
.......nydelig ettermiddag!
Hva er det som gjør at franskmenn får til dette i by etter by, men som er såå vanskelig her hjemme?
Aftensang i Basilikaen. Stemningsfullt!
Mange spennende fasader på Place Plumerau!( Og mange spennende crèperier!;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar