onsdag 24. september 2014

Dag 42 St. Florent le vieil- Nantes

For et flott dag!! Det ble jammen en skikkelig "grande finale" på denne turen, og jeg er såå takknemlig for alt jeg har opplevd, og alle de flotte menneskene jeg har møtt! Jeg har hatt en (sier og skriver én!) punktering, og det er alt av "uhell".  Både sykkelen og jeg er like hele....jeg har ikke engang fått så mye som et skrubbsår! Er det rart jeg smiler her jeg sitter?;)
Dagen begynte med en koselig frokost sammen med monsieuren i huset. (Vertinna var blitt så forkjølet, så hun lå ennå. Egentlig var det bare greit for meg, for selv om hun var aldri så hyggelig, ville hun helst snakke engelsk. Var italinsk, og ikke stiv i fransk). Men mannen var så fransk som noen!;) Han hadde vært typograf, og vi snakket om yrker, og endring av arbeidsinnholdet underveis i karrieren. Interessant å høre han fortelle! Så ga han meg to epler fra egen hage da jeg dro... "pour la route". Koselig! Det er kjølig om morgenen nå, bare 10-12 grader, så fleecen er god å ha i morgentimene. Men utpå dagen varmer sola deilig, så den kommer fort av!
Veien var lett langs elva i dag! Gode veier, uten særlig mye trafikk, så det gikk unna i 20-22 km/t. Fikk en krafitg oppoverbakke halvveis, på grunn av en omkjøring, men så fikk jeg det jo igjen i andre enden!;)
Stoppet i Ancenis og spiste lunsj, og så bar det videre langs elva, vekselvis på høyre og venstre bredd. Krysset elva 3 ganger idag!:) Da jeg var noen kilometer fra Nantes, stoppet jeg for å se litt på kartet, og der sto det to menn og to damer med hver sin sykkel, og smilte til meg. De kom bort, og vi kom i prat. En kjempehyggelig passiar ble det av den stoppen, òg! Jeg gleder meg sånn over at det kommer så mange hyggelige mennesker i min vei! Fortalte at dette var "la grande  finale" og siste dagen av turen min, og da ble det jo litt skryt og klapping, ....igjen!;) Utvekslet e-postadresser, så vi kan sende bilder vi tok. Artig intermesso, dette også.... som så mange andre på veien!....og det skulle ikke bli det siste!;) Bare vent og se!
Jeg kom inn i Nantes på akkurat riktig sted, og havnet raskt i sentrum, ikke lang fra jernbanen. Syklet
litt rundt for å se etter overnatting, og havnet på et lite, rimelig, og veldig sentralt hotell. 5.etasje, uten heis anbefales, for da er prisen vesentlig lavere enn lenger nede(!) ;) Jeg hadde forresten sikret meg at det var skikkelig Wifi på rommet i dag, så nå kan jeg både få lastet opp bilder fra de siste tre dagene, og oppdatert bloggen!:))
Bor midt blant utallige restauranter, så det var ikke mange skrittene å gå for å finne et spisested i kveld! Og jammen var jeg heldig...igjen! Havnet helt tilfeldig på L'Épicerie, 10-20 meter fra hotellet, og det var et lykketreff! For det første var det virkelig et sted med atmosfære... en haug gamle, morsomme ting i hyllene (Épicerie betyr kolonialforretning). Kjempehyggelige servitører, med mye humor og arbeidsglede! God mat hadde de, og billig var den. Ikke rart at det var helt fullt! Nesten bare ungdom, og høy stemning. Jeg nøt å sitte der med min "tartine chaude"... og et glass rosévin, i anledning finalen(!) Ved bordet rett ved siden av meg satt det 4 ungdommer som så ut til å ha det veldig hyggelig sammen. Smilte, pratet og lo, og smilte til meg, en etter en. :) Den ene kom bort og spurte hvor jeg var fra, og etter et par setninger, ba de meg bort til bordet sitt. Og så ble det DEN koselige avslutningen på dag 42 av sykkelturen min! Disse ungdommene var slike jeg kjenner så godt hjemmefra også......umiddelbare, spørrende, nysgjerrige (på en positiv måte) og entusiastiske. Blir i
godt humør av slike mennesker! De ville til og med ha adressen til bloggen min(!) ....den som de ikke kommer til å forstå et ord av!;) "Men vi kan se på bildene", sa de...(De har vel glemt det når de kommer hjem, men det gjør ingenting!;) Hyggelig av dem å spørre, uansett!
Men nå har jeg fått behørig franske kyss på begge kinn av dem alle fire(!), og er snart klar for senga her i 5. etasje på hotellrommet mitt. Må nok til med sov i ro i natt....bor virkelig midt i sentrum!:)
Nå er det altså slutten på sykkeleventyret mitt, men jeg skal fortsette å skrive noen dager til, så du får
høre hvordan jeg skal få hjem sykkelen!
ps. Må ikke glemme å takke alle følgesvennene mine, både her, og på Facebook! Det har vært ekstra hyggelig at så mange har oppmuntret meg og heiet meg fram underveis! Trodde ikke det skulle bli såå viktig med disse "oppdateringene", men det har liksom blitt en ekstra  bonus på turen min dette, å dele inntrykkene med dere der hjemme! Så takk for følget til dere alle! <3






1 kommentar:

  1. Vel blåst sykkeltur Ki!! Gratulerar så mykje, og takk for alt du har delt, slik at me alle har følt me har vore på tur med deg��

    SvarSlett