torsdag 25. september 2014

Dag 44 Nantes, 25/9

En avslappende og god dag i Nantes! Herlig, for i går ble det travelt, og lite tid til å se meg om i denne flotte byen! Sending av bagasje og sykkel tok all tida mi, så det ble lite tid til å se seg om. Men i dag, derimot..... GOD tid! :)) Det som slår meg når jeg ferdes i denne byen, travel eller ikke....er hvor fantastisk den er tilrettelagt for fotgjengere og syklister! Her er det de myke trafikantene som har 1.prioritet. Og bybanen går i alle 4 himmelretninger! Midt gjennom byen går den, og folk spaserer og sykler i traséen, men viker fint til side når trikkebjella klinger.... Til etterfølgelse, Stavanger!;) Jeg sendte en takk på mail til hun som hjalp meg med transport av sykkelen i går ettermiddag. (Hadde navnet og adressen hennes, for i det hun gikk, ga hun meg visittkortet sitt, og sa "hvis då får problemer av noen slag, så ring meg. Så skal jeg hjelpe deg!") Ikke mange timene etterat jeg hadde sendt mailen, fikk jeg et hyggelig svar, og mange tips til ting å se og gjøre i byen i dag. Blant annet tipset hun meg om en skandinavisk kafe (Madam Blå), med en dansk innehaver. Jeg gikk dit for å spise lunsj i dag, og hvem andre enn Sophie ("engelen fra i går"!) kommer og spiser lunsj med meg! Vi hadde en times kjempekoselig prat, der hun ville praktisere engelsk, mens jeg ville praktisere fransk....og det gikk så det suste, det!;))
Etterpå har jeg vært turist i byen her, og undersøkt litt om togbilletter sørover. Skal møte min gode venninne Marte i Porto neste fredag, så jeg må finne ut hvordan jeg kommer meg dit i tide!;) Har god tid, så jeg regner med det skal gå knirkefritt (nå har jeg jo verken sykkel eller sykkelvesker å passe på....bare meg selv(!);)))
Sophie fra "Petit Futé" ble virkelig en støttespiller i Nantes! :))
Ikke dumt motto for livet, det? .... Men jeg er nå glad for å ha kost meg med "middagen" først jeg, da!
Koselig skandinavisk kafé med dansk innehaver. Så i dag ble det dansk smørrebrød med salami, og en grønn Tuborg til! Ps. Hadde aldri funnet denne, uten hjelp av Sophie!
Turister i Nantes går ikke glipp av Château des Ducs de Bretagne!;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar