søndag 7. september 2014

Dag 26 Cambrai- Le Sars

Jammen godt å ha god tid! Dagen i dag ble ganske annerledes enn jeg tenkte da jeg satte meg på setet i morges...Heldigvis er været varmt, og etterhvert ble det tilløp til sol også. Riktig en god dag å sykle på, hadde det ikke vært for veidekket... Det var fryktelig ujevnt, nesten som oljegrus....og etterhvert følte jeg at det ble lite luft i bakdekket... Ikke punktering, men bare (for!) lite luft... Prøvde med den lille, hendige pumpa mi, men syntes lufta gikk mer ut enn inn, så jeg våget ikke prøve mer. Sykla forsiktig til en bensinstasjon, og der var det en elskelig dame som hjalp. Hun ringte en venn, og han kom med pumpa si! Strevde med å få til koblingene, men fikk nok luft i til slutt, så jeg kunne sykle videre. Etter en mils vei, syntes jeg det ble "skummelt" å sykle mer, for jeg kjente ventilen hver gang den var nedpå asfalten. Hadde fremdeles 4 mil igjen til Amiens, som var målet i dag. Så da jeg passerte et B&B langs veien, bestemte jeg meg for å stanse der. En hyggelig eldre mann ønsket velkommern, og nå har jeg både sjekket sykkelen, pumpet opp bakdekket (det jeg orker med den lille pumpa mi!), spist en nydelig middag, og skrevet litt dagbok og blogg. Så jeg er såre fornøyd! Men er veldig spent på om lufttrykket holder seg i bakdekket i morgen tidlig! Hvis ikke, får jeg ta en buss til Amiens, der det er flere sykkelverksteder! Lider altså ingen nød, og etter 1500 km, måtte det jo komme ett eller annet...Sykkelen har fungert helt supert hele veien! Jeg er såå glad for den!!
Har oppdaget de siste dagene at jeg reiser gjennom virkelig historiske områder! Det er 100 år siden 1.verdenskrig brøt ut, og disse områdene er fulle av tragiske minner om en forferdelig  nedslakting av tusenvis av soldater....Det er kirkegårder langs hele ruta mi, med hundrevis av engelske gravstøtter på hver av dem. Gjør sterkt inntrykk å se dem, selv om dette er lenge siden....og jeg kjente ingen av dem. Krig er og blir en menneskelig tragedie, uansett hvor og når den har foregått....og fremdeles foregår!
......og så var det disse bildene, da! Håpløst å få lastet dem opp i kveld.... Du får ta en titt på gårsdagens blogg når du leser den neste. Kanskje er det kommet et bilde eller to....etterpå!
Bernard på B&B laget god middag til meg. Ingen restauranter i mils omkrets! ;) 
Han fortalte at jeg sitter i et fjøs(!), og bak meg var foringsplassen for kyrne til bestefaren.:)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar