tirsdag 23. september 2014

Dag 41 le Thoreil- St. Florent le Vieil

Det har vært så greit med nettkontakt hele veien sørover, men de siste par dagene har det vært svært så begrenset, så bloggene kommer i hytt og vær.. 
Endelelig i kveld, tirsdag, er det på plass igjen, så nå sender jeg først denne fra i går. Så får jeg sende "la grande finale" i morgen, heller...

Sov kjempegodt i den store senga i Giten i natt, og hadde først en koselig frokost sammen med et ungt par fra Paris. De var på 14 dagers sykkeltur langs Loire. Motsatt vei av meg, så vi utvekslet en del nyttige tips....ikke minst på grunn av tabber vi hadde gjort underveis!;)
I dag hadde jeg et mye bedre kart enn i går, så det gikk unna på fine asfalterte veier, uten mye trafikk. Traff mange hyggelige og hjelpsomme mennesker i dag òg! Ingen tvil om at det er lettere å komme i kontakt med folk når en reiser slik alene.:)
Først så stoppet det en eldre herre(!) på racersykkel. Han viste meg en alternativ rute langs elva, hjalp meg å finne bakeren i byen, og ga meg tips om et koselig sted nede ved elva til innta lunsjen. Etter lunsjen kom jeg plutselig til en vei som var stengt, av noen menn som jobba med asfaltering. Jeg spurte om jeg kunne få passere, men det var umulig.... Så for meg en skikkelig omvei, langt oppi "lia" der....Men disse tre snakket sammen, så på meg og sykkelen, og så følger den ene meg nedover gata, og viser meg en snarvei nedenfor bebyggelsen...helt nede ved elva! Serviceminded, disse franskmennene! 
Ikke nok med det, men på denne litt smale veien ved elva går tre eldre damer (på min alder!;) ved siden av hverandre. Prater i vei, så de hører ikke at jeg kommer. Jeg stopper opp, sier pardon! Og så skvetter disse tre damene til side, og unnskylder seg i det vide og brede.... og det ble utgangspunktet for en lang prat der ved elvebredden!:) De var en gjeng damer som gikk tur hver mandag, og i dag gikk de altså her....og tok seg tid til en prat med meg! Artig! 
Og ikke nok med det, jeg fikk en hyggelig samtale med tre menn på en kafé senere. De var interessert i Norge, og hva jeg hadde jobbet med før jeg ble pensjonist;), så praten gikk en hel stund, før jeg tok sykkelen fatt igjen. Som dere skjønner, ikke de store, spennende begivenhetene  jeg opplever om dagene, men det er slike småepisoder som krydrer dagene, og ikke minst får jeg praktisert fransken! Kjempekjekt!! Ikke rart jeg blir både fornøyd og glad!:))

Nå er jeg i seng i St. Florent de Vieil. Vertinna lovet meg wifi her, men det stemmer ikke. Så jeg får ikke lagt ut dagens "epistel" i dag heller... Får legge den på is i mens, og se om jeg får nettkontakt i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar