fredag 5. september 2014

Dag 24 Casteau- Valenciennes

Kjentes ekstra deilig å sove, etter en slik tøff dag på sykkelen... Kanskje like mye psykisk som fysisk, for jeg måtte være kontinuerlig konsentrert om veien foran meg. Hadde jeg oversett ett hull, eller ei løs helle, kunne det blitt en bråstopp på denne turen min....Og det ville jo vært synd, nå når jeg endelig nærmet meg målet mitt!;) Etter en lang og god frokost, satte jeg kursen videre mot sørvest. Passerte SHAPE (Natos Supreme Headquarters Allied Forces Europe) et par minutter etter starten. Litt trist å se det norske flagget bak en vegg av piggtråd.....
Resten av formiddagen gjennom Belgia var akkurat som gårsdagen.... Betongheller som burde vært reparert eller skiftet ut forlengst... Manglende sykkelvei langs trafikkerte veier, og fullstendig mangel på merking. For plutselig mens jeg syklet på høyre sida av veien, oppdaget jeg en syklist på en sykkelsti innenfor veibanen på vestre sida! Men hvordan kom han dit?!;)
Så prøvde jeg å ta en mindre trafikkert vei, langs en av kanalene, men da kom jeg meg ikke opp igjen på den opprinnelige veien,  og måtte sykle over ei mil tilbake! Men utpå ettermiddagen kom jeg meg endelig til grensa! ...Det vil si, jeg så ingen grense! Skjønner ikke hvor det skiltet har stått, men plutselig så jeg en merket sykkelsti....etter alle de milene. Frankrike, here I come!:))
Sykla til Valenciennes i dag, og har installert meg på Hotel Notre Dame, midt i sentrum. Har spist min første galette med nøtter og smeltet ost....mmmm! Det blir ikke den siste!
På grunn av det dårlige været og den kraftige sørvesten jeg hadde lenger nord, unngikk jeg kysten, og har kommet en del lenger øst enn jeg hadde tenkt. Så nå dreier jeg mere vestover, og vil innom Amiens blant annet. Gleder meg til å se katedralen der, et av gotikkens mesterverker. Husker den betok meg da jeg studerte kunsthistorie, og har alltid hatt lyst til å se den!
Været er fortsatt nydelig, og jeg satser på fine dager framover også!
ps. Inntil nå har det vært wifi på alle hoteller jeg har vært på. Håper Frankrike er like "up to date!":))
Norsk flagg bak piggtråd....et merkelig syn....

Glad jeg er ferdig med slike "sykkelstier " for en stund!

Har funnet meg en vei langs kanalen.....men det var ikke særlig lurt(!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar