fredag 19. september 2014

Dag 38 Tours

Det ble en ekstra dag her, for jeg rakk ikke over det jeg hadde lyst å se i går kveld.:)
Har hatt en fin, varm og interessant dag i Tours. Visste lite om denne byen fra før (burde nok brukt Lonely Planet litt ivrigere før jeg dro!;) Men denne usedvanlig hyggelige hotellverten (og kona hans, som jeg har snakket med i dag. Yrke? Lærer, hun også!:)), de fortalte meg både det ene og andre som jeg har utforsket i løpet av dagen. Har (selvfølgelig!;) vært i to nye kirker, og prøvd å fange lyset gjennom glassmaleriene. Fantastiske disse store vinduene...Blir så betatt av dem! Er spesielt opptatt av blåfargene... den koboltblå fargen blir helt spesiell når lyset utenfra skinner gjennom dem. Jeg har tatt utallige bilder, både med automatisk og manuell eksponering, så jeg får litt av en jobb med sotering og sletting når jeg kommer hjem!;) Håper på NOEN blinkskudd, i det minste!

I formiddag fikk jeg også med meg et tog nedover Rue Nationale. Med svingende korps i spissen, uniformerte veteraner og soldater(?), og et hav av franske tricolorer, marsjerte de taktfast med Police Nationale foran og på sidene. Jeg "marsjerte" selvfølgelig med....måtte jo se hva dette var! Og så var det "bare" åpning av en fotoutstilling på Rådhuset ;) Men ingen hvilken som helst utstilling, da! Som jeg har nevnt før, er det i august-september 70 år siden frigjøringen av Nord-Frankrike, og dette markeres med brask og bram, både her og der, slik bare franskmenn kan det! Artig å være tilskuer er det i alle fall! ....og utstillingen var veldig interessant, også for en skarve nordmann!
Nå er det avslapping på hotellrommet (det er slitsomme greier dette å drive dank i en by!;))
Men i morgen er det på sykkelen igjen! Skal prøve sykkelruta langs La Loire, og er spent på hvordan dekket er der....
Koselig frokostrom på Forch hotel!
Fra fotoutstillingen på Rådhuset.
Du skjønner nok hvorfor jeg har tatt den kaffen akkurat her?!;)
Jaja, men ikke med de klarne, da!;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar