søndag 28. september 2014

Dag 46 Bordeaux, 27/9

Spennende å finne ut hvordan jeg skal komme meg til Porto, uten alt for mange krumspring! Og hva skulle jeg vel gjort uten internett!;)  For etter en del søk og bomturer, fant jeg ut at det går BUSS fra Bordeaux til Porto!:)) Det tar riktignok 16 timer(!), men jeg slipper å skifte fra det ene toget til det andre, slipper å ta buss til og fra en lufthavn, ...men bare sitte/ligge i et sete på en buss! Og dyrt var det ikke, heller! Kjente at jeg ble mange kilo lettere da jeg hadde fått den billetten på plass! Så i dag har jeg bare vært turist i Bordeaux... Spennende by! 
Og det slår meg....igjen... at franskmenn har skjønt det med kollektivtransport! Her går bybanen mot øst og vest, på kryss og tvers, som den mest naturlige ting i verden. Rett over torg og store, åpne plasser...med folk som går uanfektet fram og tilbake. Viker fint til side når bjella klinger, og hopper av og på der det passer best. Alltid masse folk som bruker den, og det koster 1,5€ pr. tur. Det er under halvparten av det vi må betale for en tur på en humpete buss i der hjemme! Riktignok har mange byer i dette landet mindre bakker og (ofte) større plass i byene enn vi har. Men der de mangler plass, lager de "bare" en vei for banen OVER den eksisterende strukturen. Fascinerende, og jeg blir aldri lei av å studere løsningene de har fått til!
I tillegg til å glede meg over infrastrukturen i denne byen, fikk jeg også gleden av å holde en iPhone 6 i handa i dag! ;) Var innom Apple store på Place de la Commerce, og fikk se med egne øyne dette nye  vidunderet fra Apple. Stilig, ingen tvil om det! Men om det er SÅ unikt som Applemenigheten vil ha det til, er en annen sak... Menigheten hadde i alle fall møtt mannsterkt opp for å rope halleluja!;)
Bybanen fra ulike vinkler og steder....






"Og menigheten sa: Halleluja"



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar