søndag 4. september 2016

Dag 10, 04/09: Brou, Chartres

Gråvær i dag, men fortsatt like deilig og varmt! Det var meldt regn, men det ble bare 2-3 dråper i løpet av dagen. Fikk min lille morgentur på "gjengrodde stier" i dag òg, før jeg la av gårde mot Chartres. I dag har jeg virkelig vært på kjente trakter, for Chartres (og området sørover derfra) husker jeg svært godt fra sykkelturen. Og den katedralen blir jeg aldri lei av! Et fantastisk lys gjennom glassvinduene i dag også, selv sola nok ville gjort dem enda vakrere...
Førse stopp i dag var i Brou, og der fikk jeg smake min første galette under dette besøket. Min favorittlunsj...uten tvil!! Da jeg kom til Chartres, tok meg en runde i byen før jeg gikk til katedralen. Brukte god tid, og fikk snakket en lang stund med to koselige eldre damer (på min alder!😉). Det var jo hyggelig, men jeg angret veldig på somlingen min...da jeg kom fram til katedralen. For der hadde det vært orgelkonsert i 2 timer til ende, rett før jeg kom!😱 Og jeg som elsker store orgler!🎶🎹  Men sånn er livet...får ikke alt med oss, selv om vi så gjerne vil!
Tida gikk fort i Chartres, og jeg ville skynde meg hjem, så jeg rakk middagen....Men HVOR VAR BILEN?? Trodde jo jeg hadde satt den DER?  Heldigvis hadde jeg tatt bilde av gata, så jeg fant den da etter en stund, og durte hjem....til en koselig kveld med Isabelle og Alain, nok en gang! Det er særlig under måltidene at vi får pratet skikkelig, og både lenge og vel! Kjempekoselig!😘 Men godt å komme seg på rommet, og hvile tankene litt! Blir faktisk sliten av å tenke fransk hele tida...
Så nå er det snart senga for en sliten kropp (som sagt, mest trøtt i hodet!), og jeg kan takke for nok en deilig dag her sør i varmen!

Ps. Så,var det disse bildene igjen,,, Får det bare til fra Mac'en, så da får jeg gjøre det i morgen!
Og her er de:
 Min favoritt...Galette avec roquefort et des noix!
 Elsker malmtunge kirkeklokker...
(Ser ut til ¨være problem med videoen her. Skal se om jeg kan få fikset det senere.)
 Chartres med sine glassmalerier. Såå vakre
 Kan en bli annet enn andektig i en slik katedral?
Et stykke igjen til Santiago de Compostella.... ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar