mandag 5. september 2016

Dag 11, 05/09: Beaumont og Chateaudun

I natt hadde det regnet, og tåka lå lavt over åsen her da jeg våknet i morges. Men deilig og mildt, så jeg tok min vanlige morgentur i skogen. Litt småregn gjorde ingenting, det var bare forfriskende og godt! Møter ikke så mange å snakke fransk med så tidlig på morgenen, men den kua lurer nok veldig på hva den dama gjør der utenfor gjerdet hver morgen! ;-)
I dag hadde jeg egentlig tenkt å holde meg hjemme, men ville finne en stor konvolutt for å sende en liten bok til Cornelius (barnebarnet vårt), som blir 7 år i morgen. Og når jeg først skulle sette meg i bilen, kunne jeg like godt kjøre et stykke...og havnet i Châteaudun, 4-5 mil sørøstover herfra. Ennå en by jeg husket fra sykkelturen. Skikkelig ærverdig, med mange gamle bygninger. Historisk sus over byen, og selvfølgelig et stort spennende slott ved byporten. Postkontor hadde de også, men bare konvolutter som kunne brukes innenlands i Frankrike! Så akkurat ærendet mitt må jeg gjøre om igjen i morgen...i den byen jeg hadde tenkt meg til, før jeg satte meg i bilen!
Vel hjemme igjen, ble det en koselig middag med Alain og Isabelle. Og her får jeg virkelig brynt meg, for de snakker jammen ikke bare om vær og vind! ...og takk for det! :-)
Har hatt en sjau uten like, for å få overført den videofila fra Mac'en til Windowsmaskinen til Alain, men endelig, i kveld fant jeg en løsning! Han jublet høyt, og jeg var svært fornøyd med meg selv! ;-)
Forstår hun fransk, tro? ;-)
 Jeg slipper å gå morgentur på asfalt her!
 Jeg liker byskiltene i Frankrike. På plass ved den minste landsby, 
og gir beskjed om fartsgrense på 50....
 Slottet i Châteaudun. Ruver godt i terrenget!
 Le Loir.... NB! Ikke den samme som La Loire!
 Vakre blomster på broene... nesten overalt! 
 På kjente veier... disse skiltene var gull verdt for 2 år siden!
Ikke sikker på at helsetilsynet der hjemme ville godtatt dette! ;-)
ps. Dama bak disken ser ikke sånn ut, altså!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar