torsdag 8. september 2016

Dag 14, 08/09: Thiron-Gardais

Våkner til den samme blå himmelen, og får nok en strålende morgentur på "gjengrodde stier". Samme problemet her sør, som der hjemme. De gamle skogsveiene gror igjen.... Men fortsatt går det an å se sporene etter dem som gikk her før meg, og jeg nyter den stille morgenen.
I dag traff jeg forresten på et ekorn. :-) Det satt på ei grein, og tittet ned på den merkelige skapningen som spaserte der nede på stien. Ingen grunn til å hoppe sin vei, tenkte den...og det hadde den jo rett i!

Heldigvis finnes mange slike stier og skogsveier, også her i landet, der alle kan ferdes fritt. Men altfor ofte møter en på slike skilt, som på bildet nedenfor. Så jammen er jeg glad for "allemannsretten" der hjemme!! La oss endelig ta godt vare på den!
Turen i dag gikk til den lille landsbyen Thiron-Gardais, noen kilometer nordøst for  Der skulle det, i følge guideboka mi være et kjent kloster, "Abbaye de la Sainte-Trinité". Det viste seg å være stengt, men jeg fikk meg en fin tur i en koselig landsby. Kjøpte en baguette hos bakeren, og spiste lunsjen min på en benk ved "La Thironne", en Etang (kunstig dam), ved klosteret.
Forresten må jeg nok belage meg på at mange "sites touristiques" er stengt på hverdager, nå som sesongen er på hell... Kanskje en idé å sjekke på forhånd? ;-)

Eg hyggelig middag sammen med vertskapet mitt, i kveld også. Heldige meg! :-)
Ps. Og så fikk jeg hjelpe Alain med litt "datatrøbbel" etterpå.... Det gjør godt å kunne gjøre NOE til gjengjeld for den gjestfriheten de viser!
 God start på dagen her!
 Ikke verst å spise lunsj i slike omgivelser....
Det nærmeste jeg kom klosteret. Bilde av klosterhagen, ....gjennom gjerdet ;-)
Jammen er jeg glad for "allemannsretten" der hjemme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar