fredag 23. september 2016

Dag 26, 27 og 28, 20/09- 22/09: Paris ...og til Alençon.

Travle, men kjekke og innholdsrike dager i Paris! Ikke tid til mye skriving et slikt sted, så det får bli en kort oppsummering, mest for min egen del. Men du er velkommen til å lese, om du vil!😊
Så bar det av gårde til Norgent-le-Rotrou med bilen ....og mannen med den franske grammatikken! Vi tok toget til Paris sammen, og Arne dro videre rett til flyplassen. Jeg tok Metroen til Latinerkvarteret, og fant hotellet mitt, Hotel Home Latin. Lite, men veldig koselig hotell "midt i smørøyet", og bare 5-10 minutters gange fra Notre Dame. Et viktig poeng det siste, for om kvelden skulle jeg på konsert der så seint som 20.30. Hadde ikke så lyst å gå aleine i mørke Parisgater etterpå, derfor var dette ent ideelt sted. Kjempekoselig hotellvert, og jeg fikk rommet allerede da jeg kom klokka halv elleve om formiddagen. Satte fra meg sekken, og gikk rett ut i byen. Kjøpte 3-dagersbillett til Metroen, og brukte den flittig. Hadde fått gode tips av Isabelle, så de tok jeg for meg etter tur! Første stopp var "Musé Marmott Monet", med nydelige, store malerier av Monet. Morsomt at det også var en utstilling av Edvard Munch der! En utstilling som skal stå der til over nyttår, men som ble åpnet for bare et par dager siden! ....Jeg som ikke har vært på Munchmuséet på minst 10 år, måtte altså til Paris for å se han!😉 Om kvelden var jeg, som sagt på konsert i Notre Dame. Stemningsfull katedral, med levende lys ...og vakker musikk. Fra renessanse, via barokk til klassisisme ...En fin avslutning på en fin dag! Onsdagen byttet jeg hotell, for den kvelden skulle jeg møte Elisabeth (Martes gode venninne), som kom med fly fra Oslo. Koselig at hun ville stoppe hos meg noen dager, på vei til Spania! Vi har planlagt å "gjøre Paris" på torsdagen, før vi tar toget til Nogent, og kjører videre mot kysten for å se Mont Saint Michel. Men altså ...først en "solodag til" i Paris! Hadde fått tips av Isabelle om to "torg" som var verdt et besøk, Place Furstenberg, og Place Dauphine. Skal du til Paris, bør du få med deg disse to! Den første var en liten, koselig plass, rett ved et kunstinstitutt, så det satt studenter på alle fortauskanter, med skisseblokk og blyant, mens læreren gikk rundt og ga gode råd og tips! Artig! Place Dauphine var også et besøk verdt! Rett ved Pont Neuf, men bakom fasadene der alle turistene går, finnes altså et koselig sted, med små kaféer og en stor åpen plass for det typisk franske boule-spillet. Riktig en oase, der få turister finner veien!
Men dagens absolutte høydepunkt var "Cité de l'architecture et du Patrimoine" på Trocadéroplassen. Er du interessert i klassisk arkitektur, og ikke vært der, MÅ du ta en tur neste gang! Imponerende, mektig og betagende! Jeg ble helt målløs.....(og det skal jo noe til, vet de som kjenner meg!😜)
Om kvelden kom Elisabeth, og vi hadde en koselig middag på ZeroZero, restauranten rett ved siden av hotellet vårt.
Torsdagen satte vi fra oss koffert og sekk på hotellet, og hadde en herlig formiddag i Latinerkvarteret. Spaserte i smale gater, spiste omelett på Café de Flore (stamkaféen for mange berømte kunstnere), var innom var innom Shakespeare & Company (har du ikke vært på denne helt spesielle og morsomme bokhandelen rett ved Seinens venstre bredd, har du virkelig gått glipp av en spesiell opplevelse! Anbefaling: Gå dit neste gang!)
Etter en skikkelig vandredag i Paris, var det tid for å sette seg på toget til Nogent le Rotrou, der bilen sto tålmodig og ventet på oss! En rask kaffe/te på den lokale jernbanekaféen, før vi satte kursen vestover. Planlegger å besøke Mont Saint Michel i morgen, så vi kjørte 5-6 mil vestover, før vi fant hotellet for denne natta. Alençon er byen, og hotellet heter "Le Chapeau rouge", den røde hatt!

Nogent le Rotrou, og farvel til Arne...for denne gang.
Reklame for Munch .. i undergrunnen også!
Stilig kokk på denne kaféen! Skulle gjerne hatt med barnebarn Cornelius her, ja!
Vakker konsert i vakre Notre Dame, tirsdag kveld.
Morsomme detaljer ...hva gjør man når en skal flytte fra en leilighet i 5. etasje, uten heis?
Imponert over blomsterprakten i de små, grønne lungene i Paris!
Kunststudenter i dyp konsentrasjon, midt på fortauet..
 ....jeg elsker slike motiver!
 Ingen tvil!...Men er det lov for oss damer, tro? ;-)
 Men dagens absolutte høydepunkt for meg
.....var uten tvil besøket i "Cité d'architecture"!
Klassisk arkitektur i rikt monn, utviklingen av Paris som by, Hausmann etc. etc. 
FANTASTISK, intet mindre!
Eiffeltårnet fikk stå i fred for meg denne gang, 
men utsikten fra vinduet i "Cité d'Architecture" var fin, den!
Og Montparnasse-tårnet i det fjerne vakte gode minner om Paristurer med barnebarna Ane i 2008, og Malin i 2010. :-)
 Torsdagen fikk jeg en koselig dag sammen med Elisabeth, før vi dro videre til vestkysten.
Her er vi på den berømte "Café de Flore" i Latinerkvarteret.
 Et besøk i bokhandelen "Shakespeare and Company" er et must i Paris!
 Herlige studenter!
ps. Joda, jeg fikk lov til å ta bilde!
 Klar for avgang fra "Hotel Chapeau Rouge" i Alençon, fredag morgen








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar