tirsdag 27. september 2016

Dag 29, 23/09: Alençon- Mont Saint Michel

God overnatting i den røde hatt(!), og god frokost, før vi satte kursen nordvestover, mot Mont St. Michel. Elisabeth var god kartleser, så turen gikk fint på veier med moderat trafikk. Hadde mange morsomme stopp underveis, så kamera og iPhone ble flittig brukt! Vi lurte på disse hanene overalt...hvorfor? Elisabeth spurte, og fikk svar: Denne hanen (le coq gaulois) er et uoffisielt symbol for Frankrike som nasjon! Så vet vi det...også!
Vi kjørte langs kysten mot Mont St.Michel, og plutselig...som et virkelig Soria Moria slott, lå det der i det fjerne. Betagende vakkert!
Vi hadde bestilt hotell så nær øya som mulig, men hadde ikke helt skjønt hvorfor vi måtte ha kode til hotellet. Trodde jo det bare var for å parkere! Men da vi kom fram, var det parkeringsplasser overalt, og shuttlebusser derfra og ut til øya. Veien inn til byen var stengt med bom... Så det var altså derfor vi måtte ha kode! Prøvde å kjøre inn på nærmeste parkering for å ringe etter kode, men der fikk vi ikke opp bommen! Dere kan selv se hvorfor! ;-) Men vi fikk da tak i koden etterhvert, og kom fram til Hotel Gabriel innenfor bommen. Koselig hotell, rett ved moloen utover mot selve øya.
Tok shuttelbussen ut, og fikk en flott ettermiddag, full av gode inntrykk. Der fikk vi også en sen lunsj inkludert en solid dessert(!) Ble ikke sultne på en stund, kan du si...så ingen middag i kveld!
Jeg begynte med sår hals i dag, så i mangel av min gode kollega Norbert's vidunderdråper, (JHP peppermynteolje), gikk jeg til innkjøp av en flaske lokal Calvados. Håpet at en solid dose ville kurere det hele! (Men det gjorde det nok ikke....Kanskje jeg burde ha økt doseringen? ;-)
Vi fikk likevel en nydelig kveld, med vakker solnedgang, over et vakkert sted. Elisabeth tok turen helt på øya, mens jeg holdt meg litt i ro på moloen.
Stadig like fint vær! For en flott tur vi har!

"Le coq gaulois",..
...uoffisielt symbol for nasjonen Frankrike.

"Mont St. Michel", et Soria Moria i det fjerne.
Kunne ikke skjønne hvorfor bommen ikke gikk opp... før etterpå! ;-)

Flott ettermiddagstur i nydelig vær...men litt kald vind for en sår hals.
"Undrer meg (stadig) på hva jeg får å se"...

Joda, Elisabeth ble god og mett!
Jeg også!

Calvados, 40%. Men til ingen annen nytte, enn at det smakte...Calvados!

"Kvelden lister seg på tå...."

Solnedgang fra Mont-Saint-Michel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar