tirsdag 6. september 2016

Dag 12, 06/09: Arville og Montmirail

Ingen store eskapader i dag heller, bare den daglige morgenturen, biltur senere, og så den koselige (og lærerike!) middagen sammen med vertskapet.:-) Så lenge jeg får snakket fransk, trenger jeg ikke så mye spenning i hverdagen...og den anledningen byr seg, rett som det er!
Før jeg dro av gårde med bilen, spiste jeg en real fransk déjeuner på den lokale restauranten her. Det er virkelig et populært sted, og jeg måtte vente en halvtime for å få plass! Familidrevet sted, med mor, far og datter i full sving hele tida. Mor og datter sprang som piska skinn, mens far sto i baren/kassa og tok i mot pengene! ...(Skal jeg være ærlig, burde den mannen springe litt, han også! ;-)
Jeg skal love deg at du blir mett! ;-) Forrett, hovedrett, ost OG dessert; ikke vanlig kost midt på dagen for en nordmann! Men godt var det, og (veldig!) mett ble jeg!
I dag hadde Alain anbefalt meg å dra til Arville, det det er et interessant museum. En nydelig tur, gjennom vakre, små landsbyer i dag også. Og besøket på museet, "Commanderie d'Arville" var både interessant og lærerikt. Med audioguide på fransk(!) forsto jeg.... kanskje halvparten! Akk ja, dette språket tar laang til å lære.... og lettere blir det ikke når hjernen eldes...sammen med meg! Satser på at NOE fester seg underveis! Var også innom en annen liten landsby, Montmirail, før jeg satte kursen hjemover. Slott, her også! (Det blir visst slottstur, denne høsten! ;-) På returen valgt jeg en rute som skulle være svært vakker og "scénique". Jaja, jeg hadde utsyn langt sørover, fra en liten høyde, men å kalle det "svært vakkert" er kanskje å overdrive litt.
Fremdeles 24 grader da jeg kom tilbake, så det ble tid til litt lesing ute på terrassen. Fløyelsluft, kalles slik temperatur klokka åtte om kvelden! Jeg nyter hvert øyeblikk!
Hva jeg skal gjøre i morgen? Itte veit je, ....men NOE blir det! :-)
Blomster overalt....
 gjør morgenturen ekstra fin.
 Og alltid koselig med noen som hilser på! ;-)
Inngangsporten til museet "Commanderie d'Arville". Vel verdt et besøk!
 Så var det et nytt slott... denne gang i Montmirail.
 Kan ikke annet enn smile, så heldig jeg er!
 Morsomt hattestativ de har i gangen her!

1 kommentar: