søndag 11. september 2016

Dag 16, 10/09: Beaumont les Autels

Nettopp en slik dag det ikke er noe å skrive hjem om....men for min egen del skriver jeg likevel noen ord til dagboka mi. At det ikke er så mye å fortelle, betyr nemlig ikke at det har vært en innholdsløs dag! Jeg har kost meg, og fått snakket mye fransk. :-) Først med Elisabeth, gartner/vaktmester-kona her. Koselig og smilende dame, som ikke hadde noe i mot å slå av en lang prat med denne gjesten fra nord. :-) Jeg var på vei ut på morgenturen min, mens hun var ute med hunden, og på vei bort for å låse opp den store jernporten ved inngangen. Måtte stagge farten hennes i blant, for hun "snakket litt fort i svingene"(!) Da senket hun tempoet... en liten stund, i alle fall! Koselig!
Vertskapet mitt var borte mesteparten av dagen i dag, så jeg brukte anledningen til å jobbe nede på kjøkkenet i formiddag. Der er internettet bra, men disse tykke murene gjør sitt til at signalene ikke når opp til rommet mitt i andre etasje.. (Med 3G er det, så jeg får da gjort det meste derfra!)

Utpå dagen kom svigerdatteren med de to små, skjønne guttene, og jeg fikk en koselig prat med dem. Hun inviterte meg på middag i kveld, og jeg sa selvfølgelig ja takk! Fikk meg en god tur i nærmiljøet om ettermiddagen, og etterpå en kjempekoselig kveld sammen med Ayla. Hun er egentlig fra Østerrike, og snakker tysk med guttene. Så de er skikkelig tospråklige. Artig å høre de to små på 2 og 3 1/2 år snakke tysk og fransk om hverandre! Tydeligvis vanskeligere for en gammel dame, for var jeg språkforvirret fra før, ble jeg det ikke mindre i kveld(!) For her gikk det på fransk og tysk og engelsk om hverandre (og så tenkte jeg så det knaket.... på norsk ;-) Likevel synes jeg det går lettere å finne ordene nå, så det siger visst inn...sakte, men sikkert!

Og så var det bildene, da... Får ikke lastet dem opp i kveld. Får gjøre det på kjøkkenet i morgen! :-)
Her nede på kjøkkenet går det fint å laste opp bilder:
 Vel har vi "Hana" i Sandnes, men "Ruelle au Coq" finnes vel bare i Frankrike ;-)
 Trengte jo ikke å gå lenger enn rundt hjørnet på slottet for å finne en "gargouille"!
Noen ganger trengs ikke en gang et skilt med "Accès interdit"!


2 kommentarer:

  1. Jammen er det interessant å lesa det som «ikkje er noko å skriva heim om».
    Det er tydekeg du er flink til å få kontakt og har augene med deg.

    SvarSlett