mandag 12. september 2016

Dag 17, 11/09: Mortagne-au-Perche

En overskyet søndag, men deilig temperatur. Hadde tenkt meg på fottur i dag, i et område nordvestover. Så sekken ble pakket med niste og drikke, og jeg la trøstig i vei. Men gjennomsnittsfarten var lav, for jeg måtte jo stoppe for å ta bilder, både titt og ofte! Elsker slike turer, hvor jeg har retningen, men ikke fastlagt tidsplan! Gledet meg til å bruke føttene også, og selv om det kom noen regndråper, gjorde det ingenting, verken for humøret eller klærne...de tørket opp på no time! Mye skog, men godt merkede stier av ulike lengder. Jeg fikk en fin runde i nærheten av Le Mage. Etterpå smakte det med en café allongé på baren i Bretoncelles.
På vei tilbake, kjørte jeg tilfeldigvis forbi La Chapelle-Montligeon, og reagerte fordi det var så kolossalt mange bilder parkert langs veien. Dette måtte jeg jo finne ut av! ;-) Fant et lite smutthull til bilen, og spaserte mot alle menneskene. I det jeg går ut av bilen, ser jeg plutselig en kjempestor kirke borti åsen! Tenkte at det måtte være ett eller annet religiøst stevne der, men da jeg kom nærmere, viste det seg å være en diger"Brocante" (loppemarked)! Hele landsbyen var full av små stands med all slags ting og tang, fra gamle bøker, til møbler og all slags krimskrams, altså ....mye "tang", for å være ærlig! ;-) Og selvsagt, tivoli for barna, og barer midt i gata, for dem som ville ha noe å drikke.

Jeg ville heller opp og se på den kirka som lå bakom det hele! Skjønner ikke hvordan de klarer å holde alle disse kirkene ved like... det er jo tusenvis av dem! Forresten har jeg sett, med egne øyne at det slett ikke er alle som er i like god stand.. I det sekulære Frankrike må kirkene være klassifisert som en del av "le patrimoine" (kulturarven) for å få statlig støtte. Men denne må ha vært helt nyrestaurert, for den var usedvanlig vakker innvendig! Du må nok tåle å se noen bilder av denne, også! ;-) Vel hjemme, ble det nok en hyggelig middag sammen med Alain og Isabelle. Koselig disse kveldene, med en god oppsummering av dagen...på fransk! :-)
Markene er klare for neste sesong...og brunt kan sannelig også være vakkert! 

 Morsom kunst utenfor mediateket i Mortagne au Perche! 
Mannen med papiravis, gutten med iPad....(ikke alltid det stemmer, da! ;-)
Tror ikke denne er i bruk lenger...men jeg husker disse, jeg!

I det nostalgiske hjørnet... slik så skiltene ut i gamle dager. Farten var nok ikke på langt nær så stor som i dag, ellers hadde jeg med mine øyne ligget dårlig an! 
Église Notre Dame, også i "La Chapelle-Montligeon"

 Dere får ikke fred for glassmalerier, i dag heller! ;-)



2 kommentarer: