tirsdag 27. september 2016

Dag 30, 24/09: Mont Saint Michel- San Malo

Farvel til Mont-Saint-Michel for denne gang! Med god kartleser bar det på gode veier langs kysten vestover mot San Malo. Stoppet flere spennende steder, og gikk tur på velbrukte stier i områdene langs havet. Et sted så vi en hel del folk med hunder, og etter en stund traff vi på denne koselige mannen med Labradoren sin, Juda. Han fortalte at disse hundeeierne hvert år kom på besøk til en institusjon for handikappede i nabobyen her. Her fikk jeg forresten tydelig bevist at jeg slett ikke forstår alt (som jeg tror jeg forstår! ;-) Jeg trodde nemlig han hørte til på institusjonen, men det var jo helt feil! For mens vi satt der ved stien, hørte vi plutselig en som sa "Er ni norska?" Og der var det en koselig og blid svensk dame, som gjerne ville prate på morsmålet sitt! En riktig hyggelig prat ble det, og hun fortalte om arrangementet som hundeklubben hadde hvert år for denne institusjonen. De hadde med hundene sine, og beboerne fikk være sammen med dem en hel lørdag. Flott tiltak! Men den kjekke, unge mannen var altså med på arrangementet med hunden sin, og slett ikke beboer der! Jeg fortalte at jeg hadde misforstått noe av det han hadde sagt, og den hyggelige, svenske damen svarte: "Ikke rart, for det tok meg 20 år her nede, før jeg føler jeg behersker språket!" ....Så jeg har noen år igjen! ;-)
Videre bar det, med flere stopp underveis. Elisabeth fikk til og med badet i havet....(med masse sand mellom tærne ;-) Vi var også innom Cancale, en koselig havneby. Heldigvis kjørte vi opp fra strandpromenaden, der det var fullt av folk og biler....og altfor turistifisert! (Vi er jo ikke turister, vi..hehe!) Stoppet oppe ved torget i gamlebyen, og fikk med oss en spesiell opplevelse i kirka der, et staselig, ekte fransk bryllup! Vi skjønte det var noe på gang, da vi gikk innom kirka på formiddagen, og så den pyntet til fest. Fikk også høre noen som øvde til seremonien, Ave Maria for sopran, tverrfløyte og orgel. Stemningsfullt og høytidelig!
Utpå kvelden kom vi fram til San Malo, men rota fælt for å finne hotellet! Det var ikke kartleseren sin skyld, men sjåføren som hadde stilt GPS'en på Centre ville i San Malo, og ikke på hotelladressen! Slik går det når en er passe "tett i pappen"! ;-) Men vi fant jo ut av det, og havnet etterhvert på "Hotel Eden"...som vi selvfølgelig hadde kjørt forbi på veien inn til sentrum! Likevel, aldri så galt, er det godt for noe... Vi fikk jammen se sentrum, med fulle parkeringsplasser og folk overalt. Lurer virkelig på hvordan det ser ut her i juli! Men en god middag fikk vi på en restaurant like ved, og ei god seng også.... selv om undertegnede ikke sov altfor mye den natta.

Ikke nødvendig med ekstra salt her, altså!
Vi fant egentlig ikke ut hvorfor det var så mange fargerike sykler overalt..
...og heller ikke hvorfor det var så mange morsomme kuer!
Mange merkede stier langs hele kysten. 
Koselig prat med denne koselige mannen, og hunden hans.
Her er den trivelige, svenske dama sammen med datteren sin.
 Elisabeth lar seg ikke hindre av manglende håndkle. "Kan jo bare tørke meg på fleecejakken min!"
 Kirka i Cancale, pyntet til bryllup.
Her står brudeparet og ønsker velkommen til messe og fest.
Spennende kyst, med utsyn til kanaløyene....
...og Mont Saint Michel i det fjerne.
 Endelig fikk Elisabeth det hun hadde ventet på...des moules, i store mengder!
 Herlig biff på meg...som ikke tåler blåskjell! 
ps. Ser passelig groggy ut, ja! ;-)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar