torsdag 1. september 2016

Dag 7, 01/09: Illiers-Combray

Nok en nydelig dag her sør, med strålende sol og 20 grader klokka ni om morgenen! Tar av gårde på morgentur i dag også, og finner stadig nye veier i skogene her. Fant et lite vann her nede, men det så ikke særlig fristende ut for bading... Fryktelig grumsete, men det er visst mye fisk der, sier verten min. Ikke ville jeg spise den, tror jeg! Vel tilbake, er det tid for fransk frokost, daglig øving, og franske "lekser".  Kjekt, dette her! :-)
I dag drar jeg til Illiers-Combray, 2-3 mil østover herfra. Den byen syklet jeg gjennom for temmelig nøyaktig 2 år siden, så det var moro å se den igjen! Ingen tvil om det...sykler eller går du, husker du på en helt annen måte enn når du kjører bil.....

Har du lest noe av den franske dikteren Marcel Proust? .."På sporet av den tapte tid"(À la recherche du temps perdu), for eksempel? Jeg har det ikke, men både lest og hørt om han , har jeg...
Og i dag har jeg lært mer om denne store franske dikteren! Den unge jenta i resepsjonen håpet nok at hun skulle få snakket litt engelsk, da hun hørte jeg ikke var fransk. Men den gang ei! Jeg er jo ikke her i landet for å snakke engelsk! ;-) Kjekt!
Forresten fikk jeg pratet mer i dag, for jeg kom i snakk med to gutter i 12-13 årsalderen i en park her. De pratet i vei, og spurte både om Norge, og hva jeg gjorde her! Er ikke sikker på om to norske gutter i den alderen ville tatt seg bryet med å prate med en gammel dame slik.... Artig opplevelse!
Vel tilbake i Beaumont, fikk jeg hjertelig velkomst av vertsfolket, som var kommet tilbake fra Paris. Spiste middag sammen med dem, før jeg trakk meg tilbake til Roosevelt, ma chambre...
Luksusliv? Bien sûr! Og dette er bare begynnelsen!

Ma chambre, Roosevelt. Se gårsdagens blogg. :-)
Idyllisk dette, men vannet var ikke særlig fristende! Noe annet enn Reinunga, kan jeg forsikre!
   
Artig veggdekorasjon, med korrekt solur!
Marcel Proust, écrivain 1871- 1922

Franskmenn har sans for blomster, også i det offentlige rom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar