lørdag 10. september 2016

Dag 15, 09/09: Ferté-Bernard

Ligger visst stort sett en dag på etterskudd her på bloggen, og noen dager vil det nok ikke bli lagt ut noe i det hele tatt...
Men når det kommer til stykket, finner jeg alltid noen bilder som godt kan deles! Så også i dag. ;-)

I dag hadde jeg tenkt meg en tur til Le Mans, men så tipset Isabelle meg om en landsby på veien dit, Ferté-Bernard, som skulle være en fin middelalderby. Den måtte jeg jo utforske...og så ble jeg like godt der! For koselig var den, vakker kirke hadde den, en spennende gammel bebyggelse, og dessuten et trivelig Brasserie rett ved kirka. Stedet for en skikkelig fransk déjeuner, med andre ord! Ingen grunn til å reise videre til en storby, ser du!
 Byporten vitner om fordums storhetstid.
 Église Notre-Dame-des-Marais, fra 1500-tallet
 Som dere sikkert har forstått forlengst...jeg elsker glassmaleriene i gamle kirker!
 Gargouille, skremmende "takrenne"!
I følge SNL: "Vannspyer, utstikkende del av takrennen, som leder vannet ut fra taket og bort fra veggen. Benyttet i middelalderen og ofte skulpturert i form av fantastiske dyrekjefter. Muligens opprinnelig tillagt symbolsk betydning." 
 Ikke fullt så skremmende pynt i "Langgata" her!
 Café et Brasserie Marais, rett ved kirka....
...der det passet utmerket å spise lunsj. "Salade des 4 fromages", en av mine favoritter! 
(Var mett til langt på kvelden!)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar