torsdag 1. september 2016

Dag 6, 31/8: Nogent-le-Rotrou

Det er såå tungvint å legge ut bilder på denne bloggen....så jeg må finne en annen måte å gjøre det på. Foreløpig får det bli med teksten.... (Må ty til Mac'en for å få lastet opp bilder. Da går det lettere, så her kommer noen fra onsdagen.)

Nok en deilig natt, denne gangen helt alene på slottet. Pas des problèmes, du tout!😉😊  Tok meg en deilig tur før frokost i morges.....før det blir for varmt til slike eskapader! Prøvde meg på en del skogsveier på eiendommen, og fikk faktisk en tur på over en time. Så var det en liten fransk frokost, før "dagens jobb"! Først en time med blokkfløyte og pianoøving, så en halvtime med fransk. Men i dag oppdaget jeg at vognkortet til bilen utgikk 3/8!!😱😱 Trodde AVIS var et seriøst firma, så jeg kom ikke en gang på at jeg burde sjekke noe så elementært... "Takket være" de to gendarmene i går, så jeg altså på papirene i dashbordet. Så dagen i dag har gått til "forretninger"! Heldigvis skal jeg levere bilen i nabobyen 15 km herfra, så jeg slapp og dra av gårde helt til flyplassen. Kjørte til AVIS-kontoret i Nogent le Rotrou, og viste den utgåtte kjøreseddelen... Han ringt til flyplassen, og de skulle fakse over den oppdaterte. Men faks tar lang til i Frankrike(!)😜, så jeg måtte vente både lenge og vel... Tok en tur opp til slottet i mens, så fikk jeg studert det også! Da jeg syklet meg sørover i 2014, var det katedraler som ble fototemaet framfor noe. Denne gangen blir det kanskje slott?😉
Jeg ringte én gang for å høre om faksen hadde kommet, med negativt resultat. Da forberedte jeg en skikkelig tordentale på vei tilbake til kontoret... 2 timer senere! Men så slapp jeg hele tordentalen, for mannen kom strålende i mot meg, med papiret i hånda! Men vær du sikker, jeg skal gi en skikkelig tilbakemelding når jeg er vel hjemme igjen!
Strake veien tilbake til "landsbyen min", og en helt nydelig kveld ute på terrassen! Været er supert for tida, og det ser slik ut minst ei uke framover. Ikke meg i mot! Men jeg er søvnig om kveldene, av en eller annen grunn. Så jeg "skalker alle luker" i 1.etasje, (dvs. solide slåer foran alle dører og vinduer! Isabelle ga meg god instruksjon om rutinene før de dro), og koser meg oppe på "Roosevelt", rommet mitt. Navnet handler forresten ikke om salige presidenten, men om en pæresort, fortalte Isabelle! Hennes svigermor hadde plantet det, og oppkalte et av (de mange!) rommene etter pæretreet!

Vakker morgenvandring...
 for en (ikke såå vakker! ;-) eldre dame...
Det blir visst slott på denne turen! I Nogent le Rotrou, denne gang.
Hvis det er noen som misunner meg, har jeg full forståelse for det! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar