søndag 2. oktober 2016

Dag 37, 01/10: Beaumont les Autels- Sète

Så var den store flyttedagen til ende, og jeg sitter glad og fornøyd i mitt lille studio her nede i Sète, ved Middelhavskysten. Våknet i tide, og det gikk greitt, både med levering av bil, og få ringt etter taxi, Hyggelig kar som kjørte meg til stasjonen! Toget til Le Mans var i rute, og der fikk jeg 1 1/2 time å vente på TGV'en videre til Montpellier. Passet jo fint det, for da fikk jeg meg en god frokost på jernbanekaféen!😊 Fantastisk det franske togsystemet! Tog i alle retninger, og til "alle tider". Noen lange strekk med TGV, som gjør at du kan komme deg rimelig raskt fra A til B.  Du flyter gjennom landskapet, og merker slett ikke at at du "flyter" i 240 km/t! Ikke så mye å se i dag, riktignok, for det regnet og var lavt skydekke det meste av tida. Men hva gjorde vel det, når sola skinte, og det var 24 grader i Sète? Litt tilløp til dramatikk i Montpellier, forresten (men bare inni mitt hode!;-), for jeg hadde 5 minutter fra den ene TGV'en til den andre. Og det var maange som skulle ut av toget...med maange kofferter😉, og maange trapper fra den ene perrongen til den andre. Og jeg hadde en ekstra tung koffert + 2 sekker! Men jeg rakk å smette inn på TGV'en til Bezièrs i tide, og etter knappe 20 minutter var jeg ved målet mitt, Sète. Og der sto Chantal og Jean Louis og tok i mot meg med åpne armer! Disse to gikk vi sammen med noen dager på pilegrimsturen i Pyreneene for 2 år siden, og det er de som har skaffet meg dette "studioet", gjennom noen venner. Heldige meg!!👍😊
Så bar det til leiligheten, og verten her, Christian viste meg rundt, og ønsket hjertelig velkommen. Farfaren hans er norsk, så han er svært interessert i å høre om Norge. Det har jeg lovet å gjøre, og (heldigvis!;-) snakker han ikke norsk. Så da må jeg fortelle på fransk!😉
Etter en øl på en lokal bar (det kryr av dem her!), dro de to vennene mine tilbake til Pezenas, der de bor, og jeg var glad for å ha kvelden for meg selv. Hoster fremdeles innimellom, og da er det godt å være alene! Har fått pakket ut, handlet litt mat, og testet internettet. Alt fungerer utmerket, så her skal det bli godt å bo de neste 7 ukene! Ja, for jeg har ingen planer om å reise hjem før den 20. november! Hvis jeg ikke snakker bedre fransk da, er det ikke håp for en gammel dame!😜
Nå gleder jeg meg til min første natt i 31 rue Villaret Joyeuse. Bare adressen gir jo håp om glade og muntre dager her sør!
 Ikke fatter jeg at de klarer å holde styr på alle ledningene her!
 Hilsen fra kafévogna på TGV "Le Mans- Montpellier"fra en lettere forkjølet passasjer.
 Og Sète møtte meg med både sol og varme...og vakre Bougainvillea.
 Har Røkke flyttet hit, også? ;-) 
Ingen tvil, dette er en ekte havneby for fiskerflåten ved Middelhavet!
 Litt annerledes enn slottet der nord.....
 ...men her skal det også bli godt å være... de neste 7 ukene!
Kan i alle fall ikke klage på værmeldinga!

2 kommentarer:

  1. Ynskjer deg lykke til i Sète, og takk for bloggen du skriv. Velskrive og kjekt å følgja😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggeleg å høyre, Marte! Eg koser meg med skrivinga, og er glad viss andre enn eg sjølv òg kan ha glede av "skribleria mine"!😊

      Slett