fredag 14. oktober 2016

Dag 48 og 49, 12/10- 13/10: Sète, klesvask og høststorm

Det går nok litt i rykk og napp med denne bloggen her nede, men jeg kommer alltid tilbake... før eller siden! ;-) I går var det slett ikke verst vær, så jeg pakket sekken med skittentøy, og spaserte av gårde over "haugen min" (= Mont St- Clair!), og ned på andre siden.. til La Corniche. Der hadde disse to franske "damene mine fra i går" forsikret seg om at det var et myntvaskeri. Og det stemte! All instruksjon var (selvfølgelig!) på fransk, så det tok litt tid før jeg forsto hvordan jeg skulle på tak i vaskepulveret til 0,50 €. Men etter det gikk det som fot i hose!

Jeg benyttet ventetida til å spise lunsj på "Le petit Bistrot", en liten kafé rett i nabolaget. Jeg så Michelinguide- skilt i vinduet, og det ble ikke gjort til skamme. For den salaten ("Salade du Bistrot") er den beste jeg har smakt på veldig lenge! Nydelig anrettet, balanserte smaker ...med krabbe, avocado og melon, toppet med en kjempegod dressing. Perfekt! Før salaten kom på bordet, ble det satt fram en utsøkt paté, sammen med rikelig med ferskt brød. Jeg trengte ikke noe mer mat den dagen! :-) Vasken var ferdig da jeg kom tilbake etter lunsjen, så da ble det samme turen tilbake...men denne gangen "rundt" fjellet. Det går en ny, flott sykkel/gangvei langs havet, helt fra Corniche og til sentrum av Sète. Hadde besøk av Christian (verten min) om ettermiddagen, og han viste meg hvordan jeg skulle få på varmen i leiligheten. Har ikke hatt bruk for det til nå, men i går var det godt å få litt lunk i murveggene!
Og i dag har jeg virkelig hatt bruk for litt ekstra tørke! Våknet til en kraftig vind, og en værmelding som minnet mer om høsten der hjemme, enn en oktoberdag ved Middelhavet (ikke denne høsten da, men en sånn vanlig oktober i Norge!). Kledde meg i regntøy, og gikk av gårde for å se på stormen utpå formiddagen. Og jeg skal love at det blåste!!! Hadde problemer med å stå oppreist enkelte steder, så det var godt å ha en lyktestolpe å holde seg i! Men vinden var slett ikke kald, slik som hjemme... sikkert 13-14 grader, så jeg koste meg i en haug! Flere var ute i samme ærend, men jeg tror jeg var den eneste som hadde skikkelig regntøy! ;-) Forresten var det ikke nødvendig med regntøy på formiddagen... for regnet sin del. Men sjøen fosset over både molo og murer langs havet, så jeg måtte dusje regntøyet når jeg kom hjem! Tok en ny tur ut om ettermiddagen, og da var det blitt enda verre. Da pøsregnet det i tillegg...vannrett(!), og både moloen og veien langs sjøen var stengt...
Jeg hadde det helt supert jeg, men var svært glad for å slippe ansvaret for en båt, i det været! ;-)
I kveld er det i tillegg tordenbyger, så nå er alle kontakter trukket ut. Får se om jeg kan sette dem i en liten stund, så jeg får sendt av gårde blogg og bilder! Det er meldt mye vind i morgen formiddag, men så skal det løye til kvelden. Like greitt, det òg!
 
Friskt langs moloen i dag!
Litt annerledes for noen dager siden!
 Egentlig ganske deilig med litt ruskevær...
 ...når en er godt kledd!
Men jeg er glad jeg ikke er i båt i dag!

1 kommentar:

  1. Ja du ser skikkeleg «i vinden» no, og veit å nyta og nytta høva som byr seg! Bra Ki!

    SvarSlett