fredag 14. oktober 2016

Dag 50, 14/10: Sète og dagen etter stormen

Torden og pøsregn i går kveld og natt, men i morges våknet jeg med solstreif inn av vinduet! Stormen skulle vare til utpå ettermiddagen var det meldt, men den hadde visst føket videre nordøstover før tida! Godt for Sète, for i går ettermiddag ble det alle meste stengt her. Veien langs sjøen og den lange moloen hadde store skilt med "Route barrée/ Déviation". Skoler og barnehager, restauranter og sosiale arrangementer... alt sto stille. Men han hadde rett, mannen jeg snakket med utenfor huset mitt i går morges: "Uværet varer aldri lenge her. I morgen er det fint igjen!" ...og det var det altså!

Jeg tok en tur for å se endringen fra i går, og det er ganske fascinerende hvordan havet kan legge seg på noen timer. Riktignok var det fremdeles dønninger etter gårsdagen, men likevel stor forskjell. Har for moro satt 2 og 2 bilder ved siden av hverandre, så kan du se selv! :-)
I kveld har jeg vært på kunstutstilling, der vertinna mi, Martine Mörch stiller ut 4 bilder, sammen med en del andre lokale kunstnere. Jeg liker bildene hennes! Minner meg om fjell, is og snø, men jeg tror hun har tenkt på hav og himmel! ;-) Det er det som er så fint med abstrakt kunst... Assosiasjonene er mine egne, og de er like "riktige" som dine!

Avsluttet dagen med et glass rødvin på "Social bar", vegg i vegg med studioet mitt, og kom i snakk med to koselige franskmenn der. Den ene, Sylva, en sympatisk ung mann (musiker... spiller piano og accordéon), og Laly, en koselig ung dame fra byen her. De er så vennlige disse franskmennene!! Hun ga meg flere adresser til gode spisesteder...og til et spesielt godt bakeri. :-)
Nå er jeg klar for senga, for i morgen tidlig drar jeg til Montpellier for helga. Skal på konsert der søndag kveld (Händels Messias), og nytter anledningen til å vandre på "gamle tomter" i Montpellier. Var på kurs der i 14 dager sommeren 2007, så jeg gleder meg til gjensyn med den flotte byen! :-)

 Rasende vind skaper store bølger!
 ..Og dagen derpå ser det slik ut!
 Ikke lett å se at...
 ... dette er samme motivet!
 Kan godt forstå at denne veien ble stengt litt senere på dagen!
 ...men åpnet igjen i dag!
 "Théatre dal la mer", gjemt bak frådende bølger...
 I dag ser vi det tydelig, i motlyset mot sør.
Et lite inntrykk av et av maleriene til Martine. Acryl.

4 kommentarer:

  1. Artig å sjå bileta frå storm og stille👍. Naturen er mangfoldig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid noko spennande å feste på "kamerarullen"!

      Slett
  2. Flotte bilder du har tatt! Og for et deilig fransk liv du lever! 😄😘

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Elisabeth! ..og ja, jeg har det som plomma i egget! :-)

      Slett