tirsdag 11. oktober 2016

Dag 47, 11/10: Sète og Balaruc-les-Bains

I dag hadde jeg avtalt med Chantal, min franske venninne fra Pezenas, at vi skulle finne på noe sammen. Hun kom kjørende i ellevetida, og jeg var ikke hjemme igjen før klokka halv sju...så det ble virkelig en heldagstur! Var helt "full" i hodet etterpå" Sliten etter all snakkinga, men kjekt var det, fra begynnelse til slutt! Hyggelig å være sammen med henne, for hun prater lett, og korrigerer vennlig...og ikke for ofte! ;-) Vi spiste først lunsj her i Sète, i "Les Halles", et typisk fransk marked, der en selger alle slags ferskvarer, fra muslinger og blekksprut til oster og kjøttvarer. Artig å oppleve! Like artig var måten serveringen var organisert. Vi kjøpte diverse småsaker i bodene, satte oss ved et bord, og der kom en kelner og tok i mot bestilling av drikke!

Etterpå kjørte vi rundt "Etang de Thau" til byen Balaruc-les-Bains. Trivelig liten by, der Arne og jeg overnattet for mange år siden! Vi gikk en flott tur langs sjøen i nydelig sommervær, og jeg fikk snakket mye(!), både lett (om vær og vind!), og vanskelig (om politikk og naturvern!). Og hurra, jeg forsto det aller meste av det hun snakket om! ;-) Tror det går sakte, men sikkert framover...
I denne byen bor en god venninne av Chantal, og vi hadde et par veldig koselige timer på terrassen hos henne, før returen hjem. Det viste seg at det er takket være denne venninnen og mannen hennes at jeg får leie denne leiligheten her nede! Det er nemlig deres gode venner jeg leier av, ....men det visste jeg ikke før i dag!
Nå er en rolig kveld snart til ende, og jeg har kost meg med melon..og hvitvin! Har ikke en gang hatt på TV-lyden...
 Lunsj i "Les Halles"...men før kelneren kom med drikke!
En nydelig tur i Balaruc-les-Bains, langs "Etang de Thau" 
 Tror du ikke jeg møtte George Brassens, på veien der! Han satt der med gitaren sin! ;-)
 Koselige timer hos Jane Mary i Balaruc-les-Bains
Ikke rart jeg hadde det kjekt sammen med disse trivelige franskmennene! 

1 kommentar:

  1. Du har det verkeleg som plommen i egget Ki! Kjekt å sjå att Chantal. Ho ser litt meir urban ut no enn når me møttes på pilegrimsturen.

    SvarSlett