tirsdag 4. oktober 2016

Dag 40, 04/10: Sète og rundtur på Mont St-Clair

"Og jeg gikk og jeg gikk...!" I dag ble det virkelig en gådag, og det kjentes bare godt! Kan ikke prise joggeskoene mine nok, for Asics Gel-Kayano 22 passer bare såå supert til mine føtter. Når jeg i tillegg har de gode sålene som Marte har skaffet meg, kan føttene mine ikke ha det bedre!

Jeg begynte med en tur bort til "Kirkegården ved havet" og Jan Valéry-museet, der jeg spiste en deilig lunsj. Så bar det oppover (bratte!) bakker til Mont St-Clair. Et flott panorama fra toppen, ikke minst fra taket på bygningen ved siden av Le Chapel de la Salette. Jeg tok mange bilder (surprise, surprise ;-), og pratet med mange mennesker! Franskmenn er flinke til å feriere i eget land, og de blir alltid så interesserte når de hører jeg er norsk. Mange har vært i Norge, og de forteller med entusiasme om dette flotte landet, med den friske lufta  (sans pollution!), og det rene vannet i elvene... Blir jo litt kry, da!

Etter Mont St-Clair gikk jeg over til andre sida av "toppen", bort til "Les Pierres Blanches", og fikk en fantastisk utsikt vestover. Om jeg tok bilder der også? ...Du kan jo gjette! Der var det forresten noen hyggelige franskmenn (...der også!), som jeg hjalp med å ta noen bilder. De gjorde gjengjeld, så for en gangs skyld slapp jeg å ta bilde med en lang arm i høyre hjørne! ;-)
Etterpå bar det bratt nedover til La Corniche. Jeg hadde nemlig sett at det var et postkontor der, og jeg trengte frimerker til postkortene mine. Men jeg var en time for sein....

Satte meg på en benk og nøt ettermiddagssola, da en dame kom springende mot meg. "C'est ne pas vrai!", sa hun. Skulle nesten ikke tro det var mulig, men det var samme dama som jeg nå har truffet 3 dager på rad, på 3 helt ulike steder...og Sète har nesten 43000 innbyggere! Hun var på vei til yogatime, men først viste hun meg en bokhandel, der jeg fikk kjøpt frimerker, og så var vi innom en liten kirke nede ved sjøen. I dag utvekslet vi omsider navn, og skiltes med følgende hilsen: "À demain?" Skulle ikke forundre meg!
Jeg spaserte hjemover på promenaden langs Middelhavet, akkurat i det sola seig i havet. Vakker kveld, i dag også! Vel hjemme i studioet mitt har jeg kost meg med baguette og et glass rødvin, og så får jeg se hva dagen i morgen finner på å by meg. Gleder meg allerede!
Flott panorama på toppen av MontSt-Clair. Her mot nord.
og her mot nord-øst.
Ikke ofte en ser slike skilt! Gratis adgang til taket ..
 Morsom brannhydrant! Lurer på om de har laget dette ansiktet med vilje? ;-)
 "Kvelden lister seg på på...
 ...over Middelhavet..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar