onsdag 5. oktober 2016

Dag 41, 05/10: Sète, marked og tur på øst og nordsida av "øya"

Hadde koselig besøk av Martine (vertinna mi) i morges, og hun viste meg det store markedet i sentrum. Hver onsdag samles produsenter av "alle" slag til marked i sentrum av byen. Her får du alt hva hjertet og magen begjærer, så her kommer "urbefolkningen" for å skaffe seg ukas forsyning av egg, grønnsaker, kjøtt og fisk + alt det andre som finnes her.
Jeg får fort mer enn nok av slike steder, så jeg stakk videre etter en passe dose av overfylte gater og tjukt av folk! I dag tok jeg for meg østsida og nordsida av "øya" jeg bor på. Det var en anbefalt turløype, i et kart jeg fikk på turistkontoret. Første delen var både morsom og interessant, særlig var "Pointe courte" artig å gå gjennom. En ekte fiskerlandsby, der husene sto tett i tett, klesvasken hang på snorene langs kaia, grillen sto utenfor døra, og de fiskerne som ikke var ute i båtene sine, sto langs bryggene og håpet på en fisk eller to på stanga si (eller stengene sine...de hadde ofte flere på rad og rekke). Ser du godt etter på det ene bildet, ser du fisken som nettopp er kroket!
ps. Jeg så sikkert 100 fiskere langs kaiene....kun én dame blant dem! ;-)
Turen utover langs Bassin de Thau var grei nok, men ikke akkurat den mest spennende jeg har gått.. Mange boliger for feriefolk, og en del fiskere med garnene sine. Ellers lite å rope hurra for.
Men anledninger til å snakke fransk byr seg når en minst venter det! Jeg tenkte jeg ville ta en buss det "kjedeligste stykket", og satte meg på en holdeplass for på vente på bussen. Så ut til at det skulle komme en om 10 minutter. Men jeg hadde knapt satt meg, så kom det en gammel dame bort til meg (kan vel kalle henne gammel, når hun sa at hun var 83 år! ;-) "Det kommer ingen buss her nå", sa hun. "De holder på med veiarbeid her borte, så vi må gå et stykke nedover veien til neste stopp. Du kan bare bli med meg, for jeg skal med samme bussen!" Og så pratet hun i vei, om mannen som hadde hatt sukkersyke, som måtte amputere begge beina, og som døde for 6 år siden.. Og som hun "besøkte" hver eneste dag på kirkegården. Den samme kirkegården der George Brassens er gravlagt, fortalte hun også! Og så fortalte hun om datteren sin, og om sertifikatet som hun ikke fikk fornyet. "Jeg kjørte godt, sa sjåførlæreren. Men hvorfor får jeg ikke beholde sertifikatet da, spurte jeg? Fordi du kjører altfor fort, svarte han! Ja, ja... jeg klarer meg med bussen, jeg", svarte hun! Et artig møte, men jeg var helt fornøyd da jeg gikk av noen kilometer lenger borte, og vinket til henne gjennom bussvinduet! ;-) På veien hjem stakk jeg innom nabobaren, "Bar du Plateau", og fikk en hyggelig prat med datter Sarah, over en kopp café allongé. Det blir nok stamkaféen min etterhvert, for de to damene som driver den (mor Rebecca, og datter Sarah) er bare såå koselige og hjelpsomme!
Men nå er onsdagen er snart over, og jeg er fornøyd med nok en dag her nede i varme og sol.
Kjekt å høre at det er fint vær der hjemme, også!
 Innlegg i slankedebatten der hjemme! ;-) 
Denne fyldige dama ligger rett nedenfor vinduet mitt, på "Place de l'Hospitalet"
 Morsom gatekunst finner du overalt i denne byen.
Mangler ikke på vareutvalg på markedet...heller ikke når det gjelder nøtter..
 Han prøver å overbevise kunden om hvorfor hun bør kjøpe akkurat denne soppen! 
 Fiskere på rekke og rad..
I blant haler de i land en fisk til middag.. Denne er slett ikke verst!
Hvor er konene, tro? ;-)
 Har visst fått nok fisk, denne karen!
Slik kan man også ordne seg! 
Jeg lurte lenge på hvordan de kom seg ut til båtene sine...
helt til jeg så denne mannen, vassende utover!
 Greitt å vite årsaken til at det er stengt! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar